Ma ei ole
viimastel nädalatel midagi siia kirjutanud. Ei ole tahtnud kahel põhjusel.
Esiteks, viimasel ajal on kadunud entusiasm üldse õppejõud olla. Ja teiseks, mulle
on üldiselt vastumeelne oma jamasid avalikkuse ette tirida, sest sageli hakkab
sel moel endast veel rohkem hale ja asjad eskaleeruvad. Aga olen ennast
kuu aega kogunud, sest teema, millest nüüd siis lõpuks kirjutan, on kahtlemata
osa suure osa õppejõudude elust.
Läbipõlemine.
Väga popp hobi Eestimaal. Ja väga varmas tekkima ülikoolitöös, sest kõik need
uued ja põnevad võimalused, mida alma
mater pakub, võtavad ka märkimisväärses mahus energiat. Samas on see
ülipika tasuvusajaga pingutus, sageli kulub aastaid soolikate väljapunnitamist enne,
kui keegi üldse märkab ja tunnustab, ning sama lugu on ka akadeemilises
hierarhias tõusmisega.
Minu läbipõlemiskogemus
ei pruugi olla kuigi esinduslik, aga kindlasti on see olnud vahetu. Tänaseks hakkan vist vaikselt
uuesti mingit koherentsust omandama, viimased nädalad (ja kaudselt ka kuud) on
aga olnud täis masendust. Ilmselt mängib siin rolli mitme asja kokkulangevus –
olen juba päris mitu aastat ülikoolis rabanud ning jõudnud ilmselt mingile
teelahkmele. Teiseks, on erakordselt pikk talv, mis järgnes suhteliselt
suvetule suvele ja tõenäoliselt on vitamiinivaru otsakorral. Ja kolmandaks,
noh, ma ei tea kedagi, kes teaks kedagi, kellele doktoritöö kirjutamise viimane
faas meeletut eneseületust poleks tähendanud. Ja teha seda oma rohkem kui
täiskoormusega töö kõrvalt... on väljakutse.
Lühidalt ja
oma kogemusele tuginedes tähendab läbipõlemine järgmist.
1.
Tervis veab alt.
Arvutasin
siinse blogi abil kokku, et olen viimase viie kuu jooksul olnud haige kokku
kuus korda. Võimalik, et kohe saab seitse, sest eile olin jälle palavikus (nagu
ka nt eelmine pühapäev, aga ega ma ennast nädala sees väga kraadida tahagi). Neli
haigust on möödunud lihtsalt palaviku (ca 37.1-37.8) ja kohutava enesetundega
ning paiguti satub sekka ka mõni külmetuse sümptom. Ühel korral olen teinud
läbi antibiootikumikuuri ja korra seigelnud isegi haiglas. Kokku teeb see
umbkaudu 25-30 kaotatud tööpäeva ehk 80% ajast olen olnud düsfunktsioniaalne.
Kui see ei ole märk, et mingi mõistlikkuse piir on ületatud, siis ma ei tea,
mis on.
Füüsiline
suutlikkus tekitab aga pehmelt öeldes õudu. Ma ei suuda enam teha pea midagi
füüsilist ilma, et mul halb olla hakkaks. Ujumas käia, lund visata, mida tahes.
Kusjuures iroonia on selles, et jõudu mul on, ma ei väsi füüsiliselt ära. Aga
ühel hetkel hakkab nii meeletult halb olla, et vaju sinnsamma näoli lumme.
Mõnusat rammestustunnet enam peaaegu ei mäletagi.
2.
Kahanenud töövõime.
See, mida
varem tegin poolenisti ajaveetmise või lõõgastusena, on nüüd muutunud tõsiseks
eneseületuseks. Isegi tühipalja loengu ettevalmistamine on midagi, mida ma
kõigepealt põen paar päeva ja siis suudan läbi häda midagi kokku käkerdada. Aga
mitte sellisel tasemel mis varem.
Mul kulub
juhendatavatele vastamiseks mitu päeva. Lihtsalt lükkan edasi, sest tunnen, et
ei suuda ennast piisavalt kokku võtta.
Mu mälu on
jäänud niivõrd kehvaks, et ma ei suuda enam meenutada ei erialast kirjandust
ega näiteid. Loetud tekstid kaovad mälust mõne tunniga. Sageli olen sunnitud
komberdama konspektide jmt toel.
Ja hämmatav
on, et isegi diktsioon ja lausemoodustus on muutunud halvemaks. Sageli olen
raskustes sõnade välja hääldamise või normaalsete lausete moodustamisega.
Tundub, justkui oleks aju letargias, lauset alustades ma ei tea, kuidas see
lõppema peaks.
3.
Entusiasm kaob.
Juba pikemat
aega on mind õhina asemel juhtinud kohusetunne. Hollywoodiliku narratiivi You Can Do It! asemel satun ma pidevalt
peaosatäitjaks sarkastilisneurootilisse filmi Why Do I Have to Save the World Again? Ainult, et enam pole asi
maailma päästmises, vaid elementaarse miinimumi täitmises.
Loengusse
suudan vist endiselt ilmuda suhteliselt reipa olemisega, kuigi ma näen, kuidas
tudengid õhtuste loengute ajal väsivad, osa haigutab ja ringutab, kuid vaheaega
võtta ei soovi. Ja see häirib mind!
4.
Saavutusvajadus jääb.
Tundub, et see,
mis läbipõlemise niivõrd raskeks teeb, on inimeste kalduvus mitte järele anda.
Töövõime alaneb, kuid seda julmemalt piitsutad end takka: mis mõttes ei saa
hakkama?! Nii jõuab kiiresti üsna sügavasse masendusse, sest töövõime ja –tahe
on kadunud ning senisel viisil sooritumise võimetust tõlgendame
läbikukkumisena.
Samuti olen
täheldanud muutumist tundlikumaks kriitika ja tunnustuse suhtes. Kui
tavaolukorras peab õppejõud jääma rahulikuks ja laskma põhjendamatu kriitika
lihtsalt mööda selga alla joosta, siis ületöötanu võib see viia vaata, et identiteedikriisini.
Sama lugu ka kollegiaalse tunnustusega. Alati on neid, kes kolleegide arvelt
liugu lasevad, nii ka ülikoolis. Ainult et läbipõlemise faasis hakkab see
häirima. Varem ei pruukinud seda väga tähelegi panna, sest tegid asju paljus
entusiasmist ja missioonitundest. Nüüd aga kerkivad (osalt ka õigustatud)
küsimused, et miks mina pean tegema teise inimese tööd. Või hakkab niuksuma
tunnustusvajadus... olen pühendanud mitu aastat instituudi arengusse, mu
tööülesanded eeldavad niivõrd mitme valdkonnaga kursis püsimist, kuid keegi ei
pea seda millekski; ma kirjutan, toon projekte ja mässan sajal rindel, kuid
selle eest ei kuule isegi „aitähhi“! Jne.
5.
Ärrituvus.
Tundub, et
ma olen muutunud kergemini ärrituvaks. Mis on õppejõu puhul väga ohtlik omadus.
Loengusituatsioonis suudan jääda enam-vähem rahulikuks ja sõbralikuks, kuid iga
pisemgi kirvendus mõjub tagasilöögina, mis ei taha enam mitme päeva jooksul
mõttest lahtuda. Mind ärritab see, kui tudengid tulevad seminari ja on jätnud
lugemata. Kui ilmneb, et probleem on üldine, üritan algul olla proaktiivne ja
mõelda sellest lähtuvalt läbi, kuidas seminaride korraldust
tudengisõbralikumaks teha. See tähendab muidugi, et ma teen endale tööd juurde,
aga mis siis ikka. Ärritab, kui süüdimatult teatatakse, et jah, ma lugesin, aga
ei mäleta enam midagi. Kulla täiskasvanud inimene, seminaritekste ei loeta
tähtede õppimiseks – kui aru ei saanud või midagi ei mäleta, siis tuleb uuesti
lugeda, muidu pole esimesele lugemisele raisatud aeg ju õigustatud!
Ausalt, ma
läksin pärast seminari lõppu oma kabinetti ja nutsin paar pisarat. Mõistsin
juba seminari algul, et olin tudengite võimekust üle hinnanud, aga nii muretut
lati alt jooksmist ma ka päris ei oodanud.
6.
Jäätmementaliteet.
Käte
laiutamiseks muidugi põhjust ei ole, eks ma olen seda endale ise teinud. Ma
võin ju arsti juurde minna ja sümptomid ette lugeda, aga tõenäoliselt ei
kirjutata mulle kurtmise peale välja mitte imerohtu, vaid saan sahmaka sõimata,
et miks ma oma tervist ei hoia. Aga neli aastat pühendunud õpetamist ja
juhendamist, intensiivset teadustööd ja aktiivset osalust instituudi arendustes
on teinud oma töö. Neli aastat ja tuub on tühi. Paras aeg see ära visata. Aga
eks ootame-vaatame, kas sellest on võimalik välja tulla.
Kuidas läbipõlemisega toime tulla?
Õiget
vastust ma sellele muidugi veel ei tea. Võib-olla suveks mõtlen välja. Senini
aga üritan püsida nii hästi-halvasti sadulas kui võimalik. Vahepeal juurutasin
süsteemi, kus sisendasin endale, et eesmärk polegi 120%. Tuleb talitada mitte
tulemuspõhiselt, vaid tegevuspõhiselt. Nt et varun endale loengu
ettevalmistamiseks sama palju aega kui varem, ja lepin ka, kui ei saa seda täpselt
sama heasse konditsiooni kui varem.
Kui ei suuda
teha sisulisi asju, siis ma neid parasjagu ka ei tee. Aga katsun end hoida
aktiivsena, tööasjade lainel, tegeledes kasvõi inkrementaalsustega –
loenguslaidide kujundamisega, kursusematerjalide korrastamisega, näidete või illustratsioonide
otsimisega.
Teine asi,
mida olen üritanud teha, on ära öelda igasugustest lisakohustustest. Ma
lihtsalt ei jaksa, mis sellest, et kutsed on olnud aukartustäratavalt
prominentsed. Ehkki seda enam, need pole kohad, kuhu minna esinema pooles
vinnas nagu ma praegu olen. Muidugi, teatud määral on sellel ka masendust
süvendav efekt – valusalt vajutab see nii saavutusvajadusele kui tegevuskavale
– ma olen ju üldiselt harjunud hästi erinevate asjadega vaheldumisi tegelema.
Kolmas asi,
mis toimetulekut mõjutab, on muidugi see, kuidas langenud produktiivsus hakkab
mõjutama tööandja suhtumist. Ma ei ole oma ülemuse rinna naal kurba saatust kurtmas
käinud, aga üldiselt on meil instituudis praegu paras kruvide koomale keeramise
aeg... ehk osalt kestab endiselt eksperiment, et kas tühjakspigistatud tuubid
ka tõepoolest visatakse koheselt minema, või pigistatakse selle koha pealt
silma kinni, kuni elementaarsega hakkama saab.
Neljas
võimalus ilmselt on endale uus töö otsida. Selline vähem stressirohke,
võib-olla teistsuguse rutiiniga, igatahes töö, kus ei pea samaaegselt üritama
minna nii sügavuti kui ka olla ülitugev generalist. Tõsi, vähemalt oma kogemuse
pinnalt tuleb tunnistada, et halvemat aega selleks kui läbipõlemise olukord, ei
ole. Puudub nii enesekindlus, vaade tulevikku kui ka initsiatiiv otsingutega
alustada. Parima meelega jalutaks lihtsalt päevapealt minema ja paar kuud ei
teeks üldse mitte midagi. Kuigi pikemas perspektiivis võib see osutuda
suurimaks rumaluseks. Õppejõutöö mulle ju tegelikult meeldib, afekti seisundis
sildade põletamine poleks mõistlik. Kas tõesti on sellest konkreetsest ametist
kopp ees, selgub siis, kui tegevusvõime on taastunud. Seega, minu strateegia on
hetkel teha tavapärase 120% asemel 80% ja loota, et lühiajaliselt sellega ka pääseb.
Ma tean, mida Sa tunned.
ReplyDeleteVäga tuttav tunne.
ReplyDeleteMul aitas "august" välja tulla see, et tegin südame kõvaks ja ei tööta nädalavahetustel enam tundigi. Kui, siis ainult tõesti mõne olulise artikli või ettekande tähtaja lähenedes. Millalgi õnnestus kuulata kogemusi kolleegidelt, kes on oma erialal maailma mastaabis tunnustatud - mõnigi tunnistas seda sama. Et nädalavahetusel peab puhkama. Ja pärast eriti pingelisi õppesessioone olen nädala seeski puhanud. Lihtsalt paariks päevaks ära sõitnud. Levist välja.
Talvel turgutasin tervist valgusteraapiaga. Istusin varahommikuti spetsiaalse lambi ees ja lugesin jutukat. Hakkas parem küll mingi aja peale. Pidev väsimus kadus.
Doktoritööga seoses panime juhendajatega tähtajad paika, pigistasin end mingil hetkel sidruni kombel tühjaks ja nüüd tiksub aeg juba järjekordsete retsenseerimiste ja lõppkokkuvõttes kaitsmise suunas. Pikaajaline investeering, kui nii võtta, aga tunne on hea ja aitab punktidega 3-6 hakkama saada.
Ole terve!
Aitäh toetavate kommentaaride eest, anonüümsed! Arvata on, et läbipõlemine on akad. maailmas levinud nähtus, pigem reegel kui erand. Nädalavahetustel ei tule mul enam töö tegemisest ammu midagi välja ja ega ennast väga takka surugi. Ainus puhkusevorm, mida ammu praktiseerinud pole, on "levist välja" sõitmine. Varem sai seda aeg-ajalt ikka tehtud, võetud päev või paar ning oma teise poolega näiteks spaasse sõidetud, basseinis lõõgastutud ja keskkonnavahetusest sündinud inspiratsioonist sageli ka mõne kirjatööga tegeletud. Nüüd ei taha seda hästi enam tema töögraafik lubada ja üksi kuhugi minek ei tundu erilise ahvatlusena.
ReplyDeleteDoktoritöö tähtajad on ehk üks osa põhjustest, miks ma omadega ummikus olen. Väitekirja mahus artiklid said mul juba mõni aeg tagasi kokku, seega puudu on veel vaid katusartikkel ja võiks asi ants olla. Aga siin tuli ilmselt ette nii psühholoogiline barjäär kui ka töövõime piir, sest üht sidrunit vahepealse täitmiseta mitu korda tühjaks pigistada ei saa. Eks ma nüüd vaikselt "täitungi" ja loodetavasti pole see viimane pigistamine enam kaugel!