Võib-olla see pealkiri ehmatas nüüd mõne ära. Rahu – ma ei
kavatse hakata rääkima ei parteiajaloost ega isamaalisest kasvatusest või muust
sellisest. Tahaksin hoopis rääkida õpetamise alusväärtustest ja põhimõtetest.
Ja mõningatest tähelepanekutest, mis mul sellega seoses tekkinud on.
Ideoloogia-uurijad ütlevad, et on olemas kolm põhilist
alusideoloogiat: liberalism, konservatism ja sotsialism. Eks igal ühel neist
ole radikaalsemad ja pehmamad vormid (vrd anarhismile lähenevat libertaarlust Rawlsiliku
liberalismiga) ning samuti on neid omavahel palju segatud (sotsiaalliberalism, sotsiaalkonservatism,
osa räägib isegi liberaalsest konservatiivsusest). Aga on kolm põhilist
suundumust, igal ühel omad alusväärtused ja –eeldused inimkäitumise kohta. Ja
minu meelest rakenduvad need hästi ka õpetamisele.
Kolm alusideoloogiat ja neist lähtuvad haridusideoloogiad
Liberalism
ideoloogiana väärtustab ennekõike vabadust, ning selle toimimise
aluseelduseks on positiivne suhtumine inimloomusesse, eeldatakse, et inimene on
oma loomult hea ja suhteliselt ratsionaalne, suudab kontrollida oma käitumist
ja toimida eesmärgistatult. Samuti näevad liberaalid inimesi võrdsetena: alati
mitte tingimata võimetelt, aga vähemalt peetakse au sees moraalset kohustust
pakkuda inimestele võrdseid võimalusi. Võrdsust on muidugi eri liiki ning liberalismi
erinevad voolud omavad sellest tulenevalt ka mõnevõrra erinevaid normatiive:
kes peab oluliseks n-ö minimaalset stardipositsiooni võrdsust, kes lisab
võrrandisse ka sotsialiseerumisprotsessist ja aluseeldusest tulenevad
erinevused.
Samad eeldused peituvad ka liberaalses õpetamisideoloogias: õppe puhul väärtustatakse
paindlikkust (õppija vabadust) ning õppija valikuid (nt võimalus rääkida kaasa
õpitava sisus, valida uurimistöö teemasid, aineid ja spetsialiseerumisi). Samal
ajal tugineb liberalismi töökindlus sellele, et õppija ise on mingil määral
ratsionaalne (oskab paindlikku süsteemi kasutada, õppetööd planeerida, valida
sellieid aineid, mis annavad mitmekülgseid teadmisi, jne). Õppejõu roll selles
süsteemis on olla ennekõike mentor – valgustaja ja suunaja – ning kohelda kõiki
õppijaid võimalikult võrdselt.
Konservatism
ideoloogiana seevastu lähtub seisukohast, et inimloomus on pigem halb, st
inimesed on sageli piiratud, ahned ja omakasupüüdlikud, ning õigustab seega
suuremaid piiranguid. Konservatiivid peavad loomulikuks ka inimeste ebavõrdsust
– osa on lihtsalt andekamad, teised alamateks loodud, ning õigustab seega ka
erinevat kohtlemist. Konservatiivid väärtustavad ka ühiskonna orgaanilisust
ning traditsioonide kütkes välja kujunenud rolle ja käitumismustreid.
Konservatiivne
õpetamisideoloogia on seega samuti kantud traditsioonidest ja piirangutest:
ennekõike väärtustatakse akadeemiat ja selle traditsioone, ning õppija vabadust
piiravad suhteliselt ranged regulatsioonid. Õppija ja õppejõu suhet
reguleerivad akadeemilised traditsioonid, mis paigutavad õppejõu tudengist tähtsamale
positsioonile, õppetöö on rangelt reglementeeritud – nt õppekavad koosnevad
ennekõike ettemääratud kohustuslikest ainetest, õppetöö on reguleeritud
tähtaegade ja etteantud ülesannetega, ning loomulikult teab õppejõud tudengist
paremini, milline peaks olema õppetöö sisu ja korraldus. Ja ärgem unustagem, et
ülikool konservatiivses nägemuses on elitaarne koht, kuhu igaühel asja pole.
Sotsialistlik
ideoloogia on kahe teisega võrreldes mõnevõrra uuem ja võib-olla seetõttu
ka mitte niivõrd puhtatüübiline, ent omad alusväärtused on sellelgi. Põhiliseks
väärtuseks on võrdsus, ja seda mitte üksnes võimaluste või inimeste ideelise
võrdsuse mõttes nagu liberalismis, vaid pigem eesmärgina: tulemused peavad
olema võrdsed. Seetõttu väärtustab sotsialism ümberjagamist ning ka riigi
suuremat sekkumist (ehkki seda eeldab ka nt klassikaline konservatism).
Sotsialism
õpetamisideoloogia mõttes
avaldub ilmselt kõige selgemalt ühtluskooli põhimõttes: sõltumata individuaalsest
võimekusest on oluline, et kõik omandaksid kooliaasta/stuudiumi lõpuks mingi
konkreetse teadmiste taseme. Seega on sotsialistlik kool sarnaselt
konservatiivsega üsna tugevalt reguleeritud (ehkki reguleeritakse veidi
erinevaid asju). Õpetaja põhiline ülesanne on tagada õppijate võimalikult
võrdne areng – mahajääjate järeleaitamine ning eest ära kappajate hõlmatuna
hoidmine.
Õpetamisideoloogiad
Eesti praktikas
Ideoloogia on muidugi maitse asi – ühele sümpatiseerib üks
ja teisele teine, ning kellelegi ei saa öelda, et vot, minu ideoloogia on kõige
õigem, sinu oma on jama. Aga mingeid elemente tunnustame me ju neist kõigist.
No näiteks akadeemilist traditsiooni (konservatiivset
väärtust) väärtustab vast enamik õppejõude, sama lugu ka võrdse väljundiga (sotsialistlik
väärtus) – diplom iseenesest on ju tunnistus, et inimene on omandanud nõutava x
taseme. Ja ressursside piires väärtustab enamik meist ikka ka õppija valikuid
(liberaalset väärtust) – kui mitte muul ajal, siis tulevastele õppuritele
suunatud turunduskampaanites igatahes.
Klassikaliselt on Eestis ilmselt ennekõike väärtustatud
konservatiivset õpetamisideoloogiat ja samas suunas astub ka nüüdne
kõrgharidusreform: õppetöö üle otsustab õppejõud, mitte õppija, oluline on
õppetööd maksimaalselt reguleerida, normi mittetäitjaid karistame (nt
nominaalsete ainepunktide mittekokkukogujatele teeme trahvi). Ja üldse,
kõrgharidus peaks olema miski, mis on ennekõike valitute privileeg, mitte
laiale ringile ligipääsetav kaup.
Ehkki praktikas on ka ülikoole-õppejõude, kes esindavad
teisi ideoloogiaid – näiteks tundub mulle, et Eesti haridusteadlaste silmis on
sümpaatseim just sotsialistlik õpetamisideoloogia. Liberaalset ideoloogiat
kõige puhtamal kujul esindab vist Tallinna Ülikool. (Ma olen teinud mõningaid
õppekavavõrdlusi ülikoolide lõikes ning tundub, et TLÜ-s on nii kõige
liberaalsem vastuvõtupoliitika, õppekavad kui ka õppekorraldus.) Kuigi
praktikas muidugi puhtaid tüüpe pole – ka Tartu Ülikool, mis vist ainsana saab
kiidelda pika akadeemilise traditsiooniga, pakub mitmeid liberaalsemaid õpikontekste
(erinevaid valikmooduleid jmt).
Minu ideoloogiad
Ma ise olen haridusideoloogialt ilmselt ennekõike liberaal.
Juba tudengina nörritasid mind õppejõud, kes oma aineid „keskmisele tasemele
nämmutasid“, ning eriti see osa, kes pidas paremaks aktiivsemaid õppureid (mida
ma, rahutu hing, kindlasti olin) tasalülitada, et see aeglasemaid segadusse ei
ajaks. Mäletan seda tunnet loengust, kus õppejõud ilmselt sellist konsturktivistlikku
õppimist varasemast kogemusest rakendada üritas, minul aga oli selline tunne, nagu
oleks mu toolil kuumad söed ning mul oli hädasti vaja mõnd teooriat või loogilist
probleemi, mille üle juurelda, kuni teised nämmivad (varasema kogemuse ja
teadmisega võrdlemine oli minu jaoks iseenesest mõistetav).
Samuti ei saa just öelda, et ma oleks imetlusest ja
aukartusest alma materi ees värisenud,
kui mul nägu täis sõimati, sest ma julgesin kasutada seda ust, mis oli mõeldud
ainult õppejõududele. Ehk siis ka konservatismil oli minu jaoks mitmeid
negatiivseid momente. Rääkimata nendest õppejõududest, kes kohtlesid tudengeid
nagu tittesid, ähvardades läbikukkumisega ja näägutasid selle kallal, mis siis
ikka juhtub, kui reeglitest kinni ei pea. (Mul on ka kogemus, kus mul oleks
äärepealt lõpetamata jäänud seetõttu, et üks õppejõud oli võtnud aastapikkuse
vaba semestri ja keeldus vastu võtmast mu eksamit, sest tema otsustab ja teda hetkel
ei huvita.) Minu jaoks oli õppimine mu enda isiklik asi (millal, kuidas ja
millise sihistusega ma seda teen), sisemisest teadmishimust tulenev
õppijakeskne protsess.
Eks need kogemused ja tundmused on kujundanud ka seda,
kuidas ma ise õpetan. Ma julgustan tudengeid kriitiliselt kaasa mõtlema ja
vastugi vaidlema (ma ei ole mingi ümberlükkamatu autoriteet), austan tudengite
valikuvabadust ja erinevusi. Milles see avaldub?
1.
Ma pakun põhimõtteliselt kõigile tegevustele
mingi alternatiivi – seminarides arutlemist võivad hõivatumad või häbelikumad
asendada kirjalike vastustega, eksamiga lõppevates erialaainetes olen reeglina
pakkunud ka välja võimalust kirjutada temaatiline essee (hea väljund andekamale
tudengile), paaris magistriaines olen lubanud tudengitel isegi endale ise
seminaritekste valida, kui minu väljapakutu neile päris meele järele pole (teema
ja soovituslike teadusajakirjade nimekirja olen küll ette andnud), rääkimata
sellest, et ma ei sunni tudengeid käima oma loengutes, vaid panen materjali
kogumahus (kas videoloengute, slaidide või teist tüüpi õppematerjalidena) ka
veebi üles.
2.
Ma olen küllalt paindlik õppekorralduslikes
küsimustes. Üritan kõik tähtajad tudengitega kooskõlastada ning pakkuda välja
ka alternatiivseid sooritusaegu. Kuna enamik tudengitest käib tööl ning paljud
viibivad töökohustustega seoses alatihti lähetuses, on see minu meelest vaata,
et ainuvõimalik. Samuti olen teinekord tudengitele ausalt öelnud, et tähtajad
on nii palju paindlikud kuni need mu enda töökoormat kasvatama ei hakka. Kui
tähtaeg on 25. märts, siis omal vastutusel on võimalik vastamist edasi lükata
ka 26. märtsi öösse, sest vaevalt, et ma kodutöid südaööl lugema hakkan.
Näiteks kirjalike tööde esitamisega e-õppe keskkonnas on mul selline põhimõte,
et ülesande tähtaja kukkudes ei lähe ülesanne lukku – ma lukustan selle alles
siis, kui olen vastava soorituse tööd läbi lugenud ja tagasisidestanud. Sest
eraldi ma hilinejaid passimas käia ei viitsi ja intensiivse töökoormuse juures
ma individuaalselt vastu tulla ei jaksa (ehkki mõnikord, kui põhjused on
piisavalt kaalukad, olen võtnud eksamit vastu ka ühelt ainsalt tudengilt).
Seega, tähtaja pikendamine on tudengi omavastutusel, kui pole just kaalukat
põhjust. .
3.
Ma püüan olla võimalikult egalitaarne õppejõud
ning viisakalt vastata ka lollidele küsimustele. (See muidugi ei tähenda, et
suhtumise vahet tudengite vahel pole – edasipüüdlikumaid ja intelligentsetemaid
tudengeid olen teinekord võtnud suhtumise mõttes positiivselt diskrimineerida
ka, kirjutades neile innustavat tagasisidet.)
4.
Minu jaoks on üldiselt oluline ka tudengite
tagasiside, millest lähtuvalt olen kursuseid ikka modifitseerida püüdnud. Ehkki
kui päris aus olla, saan seda reeglina teha piiratult, sest sageli räägib
tagasiside iseendale vastu (nt tunnistab enamiku ainete puhul osa tudengeid, et
tööd oli liiga palju ja saadud ainepunktid polnud seda väärt, teine osa aga, et
aine oli nii lihtne, et kulus poole vähem aega kui EAP-d ideaalis nõuaksid).
5.
Oma teadmiste ja oskuste piires üritan olla ka
maksimaalselt n-ö inspireeriv mentori-tüüpi õppejõud, kes üksnes ei tambi n-ö
kohustuslikku loengumaterjali tudengite peadesse, vaid püüab kätte juhatada ka
niidiotsi klassiruumi argirutiinist kõrgemale ja kaugemale.
Aga eks selles kõiges ole omad tagasilöögid ka. Nagu
mainisin, tugineb liberaalne ideoloogia eeldusele inimeste loomupärasest
headusest ja ratsionaalusest. Praktikas on issanda loomaaed muidugi kirju ja ka
tudengeid on igasuguseid. Mitte kõiki pole ülikooli toonud teadmistehimu, osa
on siia sattunud ka eri liiki sotsiaalsest survest tulenevalt – tööturg nõuab,
vanemad tahavad, teised ju lähevad ka. Ja nende innustamine on sageli palju
keerulisem, kui mitte võimatu.
Samuti on elu õpetanud, et kaugelt kõik tudengid ei ole
ratsionaalsed olevused, osa jaoks ei tähenda kolm eksamiaega mitte võimalust
oma aega paremini planeerida, vaid võimalust kauem loru mängida, ja siis ikka
semestri lõpus tulla õppejõu ukse taha nutma, et ma võin teha ükskõik mida, aga
kui ma nüüd läbi kukun, siis juhtub väga paha-paha! Oleks siis eksamiks
valmistunud...
Teisisõnu, liberaalne õppejõud olemine tähendab ühtlasi ka
pidevat maade jagamist eri sorti psühhoterroristidega. Konservatiiv-õppejõu elu
on selles mõttes lihtsam, et kui suhtud inimloomusesse põhimõtteliselt
küüniliselt, siis osa tudengeid võib selle all küll kannatada, aga enda
meelerahu on tagatud ning aeg-ajalt võid isegi positiivselt üllatuda.
Sel semestril olen samuti paaril korral saanud tudengites negatiivselt
üllatuda. Unustatakse, et vabadus ei tähenda vastutamatust. Paindlikud reeglid ei tähenda, et peaks tegema vähem tööd, see tähendab lihtsalt seda, et inimesele on antud rohkem otsustusõigust selle üle, millal ja kuidas ta seda teeb.
Näiteks üks aine, kus praktikumiks ei pidanud kirjalikult valmistuma, kui osaleda oli võimalik. (Ma siiski julgustasin seda tegema, sest kirjalikke töid saan täpsemalt tagasisidestada ning kursuse lõputööd on seega mõnevõrra valutum teha, sest vead tulevad varem välja.) Mõned tudengid tõlgendasid seda nii, et ju siis ei peagi valmistuma, ja võib-olla olid pettunudki, kui ma ühe praktikumi ära jätsin ja kirjalikku esitust nõudsin, sest selgus, et mitte keegi polnud valmistunud.
Näiteks üks aine, kus praktikumiks ei pidanud kirjalikult valmistuma, kui osaleda oli võimalik. (Ma siiski julgustasin seda tegema, sest kirjalikke töid saan täpsemalt tagasisidestada ning kursuse lõputööd on seega mõnevõrra valutum teha, sest vead tulevad varem välja.) Mõned tudengid tõlgendasid seda nii, et ju siis ei peagi valmistuma, ja võib-olla olid pettunudki, kui ma ühe praktikumi ära jätsin ja kirjalikku esitust nõudsin, sest selgus, et mitte keegi polnud valmistunud.
Teises aines puhkes mul huvitav kirjavahetus ühe tudengiga,
kes oli käinud küll osas seminarides, kuid polnud aruteludesse panustanud mitte
sõnagagi. Mina hindasin tema sooritust madalate punktidega ning soovitasin
esitada seminaridest kirjalikud ülevaated, mille peale sain tudengilt emotsionaalse
kirja teemal, et kas ta on tõesti siis nii andetu. Ma vastasin, et ma ei oska
tema annet hinnata, sest ta pole seda veel kordagi välja näidanud, nüüd on tal
võimalus teha seda kirjalikult.
Muidugi on ka vastupidiseid näiteid. Näiteks
juhendatavatest, kes on endas avastanud „seniteadmata võimed“ ja kirjutanud oma
keskmise 3,0 hinde juures suurepärase lõputöö. Või erakoolibaasiga
magistrandid, kellel on algul sageli meeletult raske, sest alusharidus on
puudulik, kuid kes stuudiumi käigus omandavad sellise teadmistepagasi, mis on
võrreldav nendega, kes pidevalt kuldsel oksal istunud – eliitkoolist heatasemelisse
bakalaureuseõppesse ja sealt edasi samas valdkonnas magistrisse. Rääkimata kõigist
tagasihoidlikumatest tudengitest, kelle silmad ühtäkki särama löövad ning oma
avaliku esinemise hirmu või muud kompleksid unustavad.
No comments:
Post a Comment