Mingi regulaarsusega – umbes 4-5 korda aastas –
ilmuvad Eesti meedias arvamusartiklid sellest, kuidas mujal haridus parem on. Tõsi,
enamik kriitikuid ei oma tegelikult otsekokkupuudet ülikoolieluga Eestis. Aga
kõik see toodab müüti, justkui oleks ainus võimalus mõistlikku haridust saada
välismaal.
Siinset postitust pani kribima Vreni
Veskimägi artikkel „Tudeng väärib rohkem tagasisidet“ esmaspäevases Eesti
Päevalehes. Me valutame südant üsna sarnaste asjade pärast, kuid veidi erineval
moel. Nimelt hämmastas mind selle kirjatüki naiivsus – eeldus, justkui oleks
meil ka tuletegemise kunst ja ratas veel leiutamata.Niisiis, alustuseks mõned õiendused.
Kodu- vs välismaa
Väide 1:
„USA ülikoolides antakse
üliõpilasele tagasi töö kommentaaridega, mis on vahel lehekülgede pikkused.
Isegi kui kirjatööl ilutseb hinne A, on õppejõul alati midagi lisada. Õppejõud
kirjutab üliõpilase tugevatest ja nõrkadest külgedest ning suunab, kuhu peaks
rohkem rõhku panema ja kuidas järgmine kord paremini teha.
Suur osa Eesti üliõpilastest
seevastu saavad kätte eksamitöö, millelt vaatab vastu üks õnnetu täht ning heal
juhul mõni kommentaar. Mismoodi peaks tudeng oma vigadest õppima, et järgmine
kord paremini teha, kui teda ootab vaid tagasihoidlik kommentaar ja hindeks
pandud täht? Selline meetod ei aita õpilase arengule kuigivõrd kaasa.“
Vastus 1:
Kõigil tudengitel on õigus nõuda selgitust oma
hindele, ning juhul, kui tegemist on esseega, tunneb õppejõudud endal ka kohustust
seda anda. Muidugi võib tagasiside saamine sõltuda mitmetest asjaoludest –
näiteks kui ma olen andnud tagasisidet seminaris, siis ma harilikult lihtsalt
ei jõua hakata seda tagasisidet pärast veel ka kirjalikult sisse toksima, sest
mõni tudeng polnud kohal. Samuti on olnud totraid juhtumeid, kus tudeng tuleb
esitlema nt oma lõputöökava magistriseminaris, ma annan sellele seal põhjalikku
tagasisidet, kuid ta ei tee kriipsugi märkmeid. Kolm kuud hiljem saan kirja, et
pai õppejõud, äkki saadaksite märkused kirjalikult. Aga kust mina neid enam
mäletama peaks? Millele antakse ehk tagasisidet vähem, on eksamitööd, ehkki
alati on võimalus tutvuda oma eksamitööga, punktidega, mis iga ülesande eest
saadud, ning nt testi puhul ka eksamitöö malliga ehk n-ö õigete vastustega.
Teine asi, mida me iseäranis oma instituudis iseäranis
tasemeõppekavadel praktiseerime, on mitte tagasiside, vaid edasiside. Rõhk pole
mitte sellel lõplikul esseel, mille sa oled esitanud hindamisele, vaid
toorversioonil, mille sa oled varasemaks tähtajaks esitanud: siis saad sa mitte
üksnes tagasisidet, vaid ka võimaluse panna need soovitused praktikasse ning
teha nii töö kui hinne paremaks. Tõsi, selle luksuse praktiseerimine sõltub koormusest
ja ajalistest võimalustest.
Samas on mul kogemusi ka sellega, kuidas
tudengeid tagasiside ei huvitagi. Toimus ühes aines eksam, avatud vastustega.
Ma parandasin eksamitööd ära, kirjutasin kommentaarid juurde – nii valede
vastuste kõrvale kui üldkommentaarina ning jätsin töödepaki instituuti,
koordinaatorite ruumi, kus tudengitel igapäevane regulaarne ligipääs oleks.
Seejärel teavitasin võimalusest ka tudengeid. Tulemus oli, et oma tööga käis tutvumas täpselt null tudengit. Koordinaatorid olid isegi pisut hämmastunud minu
üllatust nähes – ega see ju nii käibki. Aga minul kulus paar-kolm lisatundi,
et neid kommentaare leiutada. Edaspidi olen jätnud tööd oma tuppa, kus nendega
on võimalik tutvuda vastuvõtuaegadel, kuid ükski tudeng pole veel soovi
avaldanud.
Ja veel: tagasiside andmise sidumine palgaga on suhteliselt nõme demagoogia. Ma ei usu, et raha kedagi paremaks õppejõuks muudaks. Raha võib tähendada, et kas inimene teeb seda tööd või otsib midagi muud. Küll aga võib õppekvaliteeti parandada ajavaru: Eestis on õppejõudude koormus ikka mitmekordne. Meenub, kui meil käis suvekoolis üks USA professor, kes ehmatas ära, kuuldes, et tal tuleks lugeda loenguid kahel päeval, kummalgi 4-5 tundi. Tema olevat harjunud lugema ühe loengu nädalas. Milline on Eesti argipäev? Lektori loengukoormust saab näha näiteks sellest postitusest. Professorilgi tuleb lugeda paar-kolm kursust semestris, seega ikka 2-3 korda rohkem kui USA kolleegil.
Väide 2:
„USAs on professoritel
üliõpilaste jaoks mõeldud kellaajad, mille käigus arutatakse uurimistöö
teemasid. Kui õpilane ei saa neil aegadel mingil põhjusel tulla, lepitakse
kokku teine aeg, olgu see või õppejõu enda vabast ajast.“
Vastus 2:
Meie nimetame neid õppejõu vastuvõtuaegadeks
ning kohale võib ilmuda mitte üksnes uurimistöö teemakavandiga, vaid ka mõne
filosoofilise või praktilisema probleemi või küsimusega, eri valmimisjärgus tööga, või
millega iganes, kuni see on akadeemiline. Õppejõud peab välja pakkuma nii mingi
regulaarse kontoriaja (ehkki võib nõuda nt e-maili teel eelregistreerimist, et
vähendada tühje tagumikutunde) – vähemalt tund-kaks nädalas, mil tudengid
temaga silmast silma kohtuda saavad. Lisaks toimuvad sageli ekstra ja vastavalt
kummagi osapoole graafikule kokkulepitud kohtumised. Rääkimata võimalusest
võtta õppejõul nööbist kinni peale loengut. Oma juhendatavate ning e-õppijate
seas olen propageerinud ka Skype’i kui eriti paindlikku vastuvõtuaega. Paaril
inimesel on sellest isegi kasu olnud – ühte neist (kes polnud muide mu
juhendatav) lõpuks juhendasingi suuresti üle skype’i ning paar tükki kooskõlastasid
selle kaudu töö esitamise eelseid viimaseid täiendusi. Rääkimata veel sellest,
et õppejõul on ka kohustus vastata nt tudengi kirjadele (mina loen seda reeglit
nii, et mul on kohustus vastata korrektsetele ja korrektselt adresseeritud kirjadele).
Väide 3:
„Mõnel kursusel on vestlus
ka kohustuslik, et iga õpilane saaks õppejõuga vähemalt 10-15 minutit kursuse
jooksul personaalselt vestelda. See on äärmiselt oluline, sest eestlased,
tagasihoidlikud nagu me oleme, ei lähe niisama julgelt professori kabineti ukse
taha. Tean omast kogemusest, kui edasiviivad sellised vestlused õppejõuga on.“
Vastus 3:
Vat seda me nimetame seminariks. Selliseid on
keskmisel tudengil vähemalt paar korda nädalas, kui mitte iga päev. Samuti on
olemas erinevad uurimisseminari formaadid, kus tehakse tööd iga inimese
isikliku arenguga (mitte enam seminaritekstiga). Need võivad olla omamoodi kontrollpostid nagu on magistriseminarid, et interaktiivsemat tööd ja tagasisidet
ei saaks tudengid mitte üksnes oma juhendajalt, vaid laialt spektrilt
õppejõududelt. Ent need võivad olla ka vähemreguleeritud formaadid nagu näiteks
uurimisseminarid, kus tehakse tööd juba väga väikestes rühmades (3-4 inimest),
kui mitte individuaalselt.
Väide 4:
„Eestis jääb nõrgaks ka
professorite ja üliõpilaste vaheline kontakt loenguruumis. San Diego ülikoolis
algas tund tihti sellega, et õppejõud küsitles pisteliselt paari õpilast
kodutööd puudutaval teemal. Selline meetod pani tudengil igaks päevaks ette
valmistama.“
Vastus 4:
Siin tuleb vist tuhka pähe raputada. Mina olen
seda praktiseerinud ainult nendes loengutes, kus see on tööle hakanud. Ja
vägisi kedagi kuulama-kõnelema pole sundinud. Pistelise suhtluse olen viinud miinimumini
näiteks sellistel kursustel, kus on sadakond väga erineva taustaga kuulajat
laiali hiigelsuures ja kajavas auditooriumis. Samas, need on sissejuhatavad
ained. Kes sellest kadalipust läbi tuleb, jõuab ka interaktiivsema õppeni. Igaühega, kes on tulnud ülikooli internäšonal rileišõnshipse õppima, intellektuaalset vestlust arendada ei saagi.
Väide 5:
„Olen paljudelt eesti
üliõpilastelt kuulnud, et meie kõrgkoolides pole professoril kombeks küsida
õpilaste arvamust. Mäletan ise üht USA õppejõudu, kes iga tunni lõpus jättis
aega küsimustele ja kommentaaridele. Enamasti oli tudengitel ikka midagi öelda.
„Iga üliõpilase arvamus on mulle oluline, sest ka minul on teilt kõigilt midagi
õppida,” põhjendas professor.“
Vastus 5:
Aa, nüüd me jõuame siis ka nende väidete
allikani, jah? Olen kuulnud, et...? Rääkides omast kogemusest, siis kui jätta kõrvale suure
auditooriumiga üldained, pole mul olnud tudengina veel au viibida
auditooriumis, kus küsimusi esitada poleks saanud. Muidugi, tuleb tõele näkku
vaadata, et ega seda võimalust Eestis väga aktiivselt ei kasutata. Nagu ei
praktiseeritud ka näiteks Soomes, kus tudengid samuti pigem vaikselt kuulata eelistasid.
Õppejõu seisukohalt pole vaade väga palju erinev. Tõsi, mõnikord on juhtunud,
et ettenähtud loenguaeg hakkab otsa lõppema... Aga suuremgi probleem on see, et
kui õppejõud küsib, et kas kellelgi on mõtteid-küsimusi-arvamusi, hakkab keegi
tagareas pakkima ja võtab seda kui lahkumissignaali. Ehkki teinekord saavad sellest
alguse ka väga huvitavad arutelud.
Edasijõudnumatel magistrikursustel olen kasutanud sootuks sellist taktikat, et loengut ei peagi, vaid tegeleme ennekõike tudengite reflektsioonidega, mis on tekkinud lähtuvalt minu koostatud lihtsatest loengumaterjalidest või siis lugeda jäänud teadustekstidest. Tundub, et enamik tudengitest on sellise intensiivsema õppevormiga rahul. Ehkki on olnud ka juhtumeid, kus (teistelt erialadelt või teistest koolidest tulnud) tudengid on kurtnud, et on liiga intensiivne, tahaks lihtsalt istuda ja kuulata.
Edasijõudnumatel magistrikursustel olen kasutanud sootuks sellist taktikat, et loengut ei peagi, vaid tegeleme ennekõike tudengite reflektsioonidega, mis on tekkinud lähtuvalt minu koostatud lihtsatest loengumaterjalidest või siis lugeda jäänud teadustekstidest. Tundub, et enamik tudengitest on sellise intensiivsema õppevormiga rahul. Ehkki on olnud ka juhtumeid, kus (teistelt erialadelt või teistest koolidest tulnud) tudengid on kurtnud, et on liiga intensiivne, tahaks lihtsalt istuda ja kuulata.
Väide 6:
„Selles ülikoolis, kus mina
õpin, on mõned õppejõud keelanud sülearvutite kasutamise loengute ja seminaride
ajal, et õpilase tähelepanu ei hajuks, seega jääb märkmete tegemiseks vaid
paber ja pliiats. “
Vastus 6:
Ma arvan, et jällegi pole Eesti kõrgkoolidel
siin midagi häbeneda. Meilgi on olemas kõrgkool, kus saab omandada isegi
magistrikraadi seda sorti käskude-keeldude järgi.
Selle jutu õpetuseks:
„Õppejõudude ja tudengite
omavahelised vestlused ja tagasiside on tähtis samm paremal tasemel Eesti
kõrghariduse suunas.“
Olen absoluutselt nõus. Ja ootan seda
tagasisidet väga. Seejuures on tagasisideplatvorme äärmiselt mitmesuguseid:
ülikooli tagasisideankeet, mida mõned tudengid täidavad ka innukalt ja
konstruktiivselt; mu enda ainespetsiifilised tagasisideankeedid, kust saab
samuti väga konkreetseid ja konstruktiivseid ettepanekuid, ehkki 'juhtub ka seda, et üks ütleb, et võiks olla rohkem loenguid, teine, et rohkem
seminare; üks sooviks põhjalikumat ja intellektuaalselt stimuleerivamat
loengut, teine veidi lihtsamat; üks rohkem praktilisi arutelusid, teine rohkem
teooriat jne. Lisaks viivad veel meie tudengiaktivistid läbi
fookusrühmaintervjuusid tudengitega, kellel on sellel pinnal ehk isegi lihtsam
rääkida probleemidest või ebakohtadest, mis mingis aines tekkinud on.
Teisisõnu: selleks ei pea sõitma San Diegosse, et õppejõuga suhelda. Uskuge mind.
Elik kui õppida, siis kas Eestis või välismaal? Vastus "välismaal" on täiesti vankumatu, kui soovite õppida süvendatult eriala, mida Eestis näiteks ei õpetata. Arvestades ülikoolide kärpimiskava, siis tõenäoliselt on varsti jälle rohkem põhjust välismaale minna, iseäranis magistrikraadi saama (doktorit on juba täna mõttekam välismaal teha). Bakatasemel saab Eestis haridust endiselt küll ja veel.
Niisiis sobivad vastuseks mõlemad variandid, ausalt. Aga ma räägiks pisut ka nendest taustadest, millest Eesti põhivoolumeedias ilmuvad kiidulaulud eriti aimu ei anna.
Niisiis sobivad vastuseks mõlemad variandid, ausalt. Aga ma räägiks pisut ka nendest taustadest, millest Eesti põhivoolumeedias ilmuvad kiidulaulud eriti aimu ei anna.
Haridus
= tööstus
Ehkki globaliseerumine loob meile üha rohkem valikuvabadust,
ei pruugi välismaal omandatud haridus olla iga hinna eest parem kui kodumaine. Ma
usun, et nii mõnigi noor inimene on piisavalt helge ja selge tulevikusihiga, et
ta suudab juba valida ülikooli, kuhu asuda doktoriõpingutega tegelema (st leida enda huvidega klappiva doktorikooli, juhendaja ja ka mõne stipendiumiskeemi, millega sinna saab). Mõni on võib-olla nii küps juba valides magistrikava; ent palju on selliseid abituriente, kes
juba teavad, mis erinevates ülikoolides toimub, ja suudavad teha targa valiku?
Helge tuleviku õhinas jäetakse aeg-ajalt kahe
silma vahele, et ka haridusest on saanud tööstus. Välismaale õppimaminekus –
eriti kui minnakse esmast kõrgharidust omandama, on sisuliselt kaks suundumust:
minnakse kas lihtsalt välismaale (suhteliselt suvaline USA, UK või kasvavalt ka
Aasia kõrgkool), või kandideeritakse tunnustatud ülikoolibrändide (nt Pariisi
Science Po, Oxbridge või USA Ivy League’i ülikoolid) sammaste vahele. Tõsi,
tegelikkus ei pruugi sugugi tähendada, et nüüd asutaksegi õppima selles
konkreetses kampuses, mida ehk filmidest või ajalooraamatutest teatakse. Kas te
teadsite näiteks, et juhul, kui te ikka ei ole Prantsuse nomenklatuura
järelkasv, vaid helge peaga entusiast Ida-Euroopast, siis ei asu te koos õppima
mitte tulevase Prantsusmaa presidendiga Pariisi kampuses, vaid teiste toredate
poiste ja tüdrukutega kooli harukontoris Dijonis? Ja kui te peaksite saabuma
Ladina-Ameerikast, siis on teile paras sellesama kaubamärgiga kool Poitiers’s.
No ja õppejõude, neid suuri korüfeesid näete te ennekõike suurelt ekraanilt. Ehkki
kindlasti on seal ka kohapeal tublid seminarijuhendajad, ja kes teab, ehk ei
pea osa professoreid aeg-ajalt paljuks ka perifeeriasse sõita.
Lihtsalt ja labaselt – maailma parima ülikooli
sildi all müüakse teile tegelikult seda Eestis palju kiruda saanud
massiharidust. Mis on võib-olla sealses kampuses parem kui mõnes Eesti ülikoolis, on üliõpilaste suhtumine õppimisse.Sest ehkki tegemist on tööstusega, võtavad tudengid seda haridust tõsiselt.Silme ees virvendab ikka Dead Poets Society või Good Will Hunting. Eestis on see suhtumine märksa pragmaatilisem (meenub aeg, kui ma ise astusin ülikooli ning oma pettumuseks avastasin sealt loengus naistekaid lugevad või küüsi lakkivad neiud ning kergelt kohtlased noormehed, kes polnud varem lugenud ühki filosoofi, rääkimata kodumaisest Sirbist või Vikerkaarestki). Õppemaksuga ei kaasne mitte kohustus õppida, vaid õigus õppida. Ja kohustuse peab tekitama miski muu. Ehk saab sellest tasuta kõrgharidusest vähestele olema ka mingit kasu. Tekib mingi elitaarsuse tunnetus.
Aga äkki teeks siis kuidagi nii, et need helged pead tulevad Eesti ülikooli ning ülejäänud saadame nende oma kalli raha eest näiteks legendaarsesse MIT-sse (või noh, peaaegu, täpsemalt nende harukontorsisse Punesse Indias)? Uskuge mind, hariduse kvaliteet Eestis võiks sellest küll tõusta.
PS: Üleilmastumisel on muidugi teistpidine mõju ka: sahistatakse, et mitmelpool seal "välismaal" on Tallinna Ülikool omandanud äärmiselt positiivse maine. Õrnalt-õrnalt tunnen ma seda omal nahal ka - ühed kõige positiivsemalt meelestatud on just meie välistudengid sealtsamast haridusmekadest Saksamaalt või USAst. Kiidetakse TLÜ inspireerivat õhkkonda, aktiivseid õppejõude ning huvitavaid kursuseid.
PS: Üleilmastumisel on muidugi teistpidine mõju ka: sahistatakse, et mitmelpool seal "välismaal" on Tallinna Ülikool omandanud äärmiselt positiivse maine. Õrnalt-õrnalt tunnen ma seda omal nahal ka - ühed kõige positiivsemalt meelestatud on just meie välistudengid sealtsamast haridusmekadest Saksamaalt või USAst. Kiidetakse TLÜ inspireerivat õhkkonda, aktiivseid õppejõude ning huvitavaid kursuseid.
No comments:
Post a Comment