Koostasin hiljaaegu oma doktorandi
atesteerimisaruannet. Mulle atesteerimised üldjoontes meeldivad, see on hea aeg
teha kokkuvõtteid ja mõelda, mida edasi ja mida teisiti. Õppejõududel reeglina
atesteerimisi pole – meid valitakse 2-5 aastaseks perioodiks ning tibusid
loetakse (ja võrreldakse konkurentidega) siis, kui on järgmised valimised.
Atesteeritakse vist üksnes teadureid ja neid n-ö eluaegseid (tenured) professoreid.
Aga lühike kokkuvõte tehtust ehk pisut
numbrimaagiat:
- Loetud kursuseid: 7
- Auditoorseid õppetöötunde kokku: 146
- Juhendatud lõputöid: 12, sh
juhendamisele kulunud auditoorseid töötunde: 36
- Õppeaasta jooksul valminud artikleid:
11, neist tipptaseme artikleid 5
- Töötunde 05.03-03.06: 778
Muidugi on iga numbri taga pikk lugu. Kindlasti tuleb arvesse võtta, et sügissemester oli mul n-ö vaba semester, st olin vabastatud õppetööst. Erandiks oli üks kursus, kus ma loen külalisõppejõuna paar loengut, ning üks teine, kus käisin erakorraliselt tudengeid instrueerimas (neid sinna seitsme hulka ei arvanud). Siiski ei tähenda vaba semester vabanemist kõigist kohustustest. Enamiku oma kursustest pidin kevadel siiski ära lugema, vaid ühe neist sain anda üle kolleegile, kes seda sügissemestril minu asemel luges, ning ühe mulle kevadsemestril lisanduma pidanud kursuse sain žongleerida kolleegile. Niiet kokku siis 7 kursust kevadsemestril. Selles mõttes on loenguvabastus õppejõutöös üksnes sümboolne.
146 tundi ei tundugi ehk nii palju (kui
vaheajad välja jätta, siis kokku kaks tundi tööpäevas), kuid raskeks muutis
selle ehk esiteks see, et ma pidin veebruaris uuesti lugema harjuma – eelnevad
pool semestrit olid mööda saadetud raamatu ja arvuti veeres ning polnud enam
harjumust mitu tundi iga päev auditooriumi ees seletada. Teisalt tegi selle raskeks
ka ajaline jaotus, (või peaks ütlema hoopis koondumine?), mis pea alati aset
leiab: kui veebruaris kulus mul otseselt õppetöö läbiviimiseks 27 tundi, siis
märtsis kasvas see 39 tunnini ning aprillis koguni 55 tunnini. Mais oli kokkuvõttes küll rahulikum, kuid lõviosa sellest 25 tunnist jäi ikkagi esimese kümne päeva peale. Siit
jäävad muidugi välja kõik juhendamisega seonduvad ajapaigutused.
See paistab üsna selgelt ka, kui vaadata
töötunde koondarvestuses. Kolme kuu peale (mis mul siinse blogi abil ära
kaardistatud on saanud) tuli töötunde kokku 778 ehk keskmiselt 56 tundi
nädalas. Graafik ülal näitab ka tegevuste ajalist jaotuvust – nagu näha, siis pole
loengute lugemine päris 100% proportsioonis üldise tööajaga.
Vaatasin huvipärast oma kalendrit, et tuvastada, palju kulus mul aega juhendamistele. Iga juhendamisega
seotud tundi pole sinna ju enesestmõistetavalt kantud; aga enamiku auditoorseid
kohtumisi olen vast ikka endale üles märkinud. Kokku leidsin neid nelja kuu
peale 36. Seega, iga nädal keskmiselt 2,25 tundi ning iga juhendatava peale nelja
kuu lõikes kokku keskmiselt 3 tundi. Polegi nagu eriti hirmus, kuid kui
arvestada, et keskmiselt pääses juhendatav jutule umbes 20 minutiks korraga,
siis tähendab see keskmiselt 9 kohtumist per
nase (OK, paar mu juhendatavat ju tegelikult ei lõpetanud, niiet iga
lõpetanu peale on see number pisut väiksem; samuti tuleb arvestada seda, et
paari inimest kaugjuhendasin lõviosas meili teel suheldes, ning paar inimest
käis harva, aga see-eest väga pikkadel-põhjalikel kohtumistel). Aga neid tunde, mis töö erinevate toorversioonide lugemisele või nende meilitsi tagasisidestamisele kulus, ei suuda ilmselt keegi kokku arvata.
Lisaks õpetamisele oli lõppenud aasta ka
küllalt produktiivne teadusartiklite valmimise koha pealt: 11 artiklit kõlab
üsna aukartustäratavalt. Tõsi, minu ainuautorluses on neist vaid üks,
sisuliselt minu kirjutatud mitmikautorluses artikleid neli, siis veel neli
sellist, mille oleme kirjutanud pooleks mõne kolleegiga ning kaks sellist, kus
minu panus on üsna tagasihoidlik. Kokkuvõttes ja tunnete riivamiseni üldistades
võiks seega öelda, et ma olen kokku kirjutanud 5+4/2=7 artiklit.
Muidugi, et kõik „päris ausalt ära rääkida“,
siis jääb selle õppeaasta kontosse ka mõni artikkel, mis on tegelikult juba
varem valmis kirjutatud ning alles sel semestril avaldatud. Üks sel aastal
ilmunud artikkel sai näiteks suuresti valmis kirjutatud juba 2011. aasta
alguseks. Ent omajagu aega läks selle toimetamisega, sel aastal sain kirju
vahetada toimetajaga ja igasugu asjaajamisega tegeleda. Veel kaks artiklit
valmisid suvel, juulis ja augustis konverentsiettekannetena, seega jäi
õppeaasta sisse nende kogumikuartikliteks viimistlemine. Aga millisesse
aastaaruandesse peaksin siis nende artiklite kirjutamise paigutama? Jah, see oli retooriline
küsimus. Seega, kümmekond artiklit, kirjutamismahtu orienteeruvalt 6 artikli
jagu. Kokkuvõtlikult polegi nagu kõige halvem tulemus.
Selline aasta. Mis siis tulevikus paremini või teisiti?
Ma ütlen ausalt, et sellises tempos suudan ma ilmselt jätkata veel võib-olla aasta. Aga siis peaks tervise ja muu elu huvides küll kuskilt kärpima hakkama. Võib-olla vahetada veidikeseks ametit? Muutuda põhikohaga põhikohaga teaduriks ning oma loengukoormust vähendada? Minna hoopis peale doktori kaitsmist kuhugi postdokki? Või õnnestub lähiaastail teha karjääri ja saada dotsendiks? Neilgi on loengukoormus juba madalam. Kõik need on variandid, aga nende saavutamisel on märkimisväärsed eeltingimused - doktorikraad, tõenäosus, et instituuti prantsatab suur uuringuprojekt, kus on koht just minule; mõnes välisriigi ülikoolis avanev positsioon minu uurijaprofiiliga inimesele. Vaatame, kuidas nad realiseeruvad.
Pluss-poolelt saab ilmselt välja tuua tööviljakust, mis suuresti tulenes sellest, et sügissemester oli mul loenguvaba. Katsetan sama ka järgmisel aastal, kui vähegi võimalik - näiteks sügissemestri esimese poole jätan loenguvabaks ja katsun kirjutada nii palju kui torust tuleb.Ja lisaks usun, et omajagu stimuleeriv oli ka sellesamase blogi pidamine. Aitas ehk mõnevõrra enam pühenduda. Eks katsun jätkata ka sellega. :)
Selline aasta. Mis siis tulevikus paremini või teisiti?
Ma ütlen ausalt, et sellises tempos suudan ma ilmselt jätkata veel võib-olla aasta. Aga siis peaks tervise ja muu elu huvides küll kuskilt kärpima hakkama. Võib-olla vahetada veidikeseks ametit? Muutuda põhikohaga põhikohaga teaduriks ning oma loengukoormust vähendada? Minna hoopis peale doktori kaitsmist kuhugi postdokki? Või õnnestub lähiaastail teha karjääri ja saada dotsendiks? Neilgi on loengukoormus juba madalam. Kõik need on variandid, aga nende saavutamisel on märkimisväärsed eeltingimused - doktorikraad, tõenäosus, et instituuti prantsatab suur uuringuprojekt, kus on koht just minule; mõnes välisriigi ülikoolis avanev positsioon minu uurijaprofiiliga inimesele. Vaatame, kuidas nad realiseeruvad.
Pluss-poolelt saab ilmselt välja tuua tööviljakust, mis suuresti tulenes sellest, et sügissemester oli mul loenguvaba. Katsetan sama ka järgmisel aastal, kui vähegi võimalik - näiteks sügissemestri esimese poole jätan loenguvabaks ja katsun kirjutada nii palju kui torust tuleb.Ja lisaks usun, et omajagu stimuleeriv oli ka sellesamase blogi pidamine. Aitas ehk mõnevõrra enam pühenduda. Eks katsun jätkata ka sellega. :)
No comments:
Post a Comment