Suvehooaeg
ajakirjanduses on veidi ruumi teinud akadeemilistele teemadele. Pean silmas
Peeter Lorentsi kurikuulsat loogikaeksamit IT Kolledžis, millest 135 tudengitläbi kukkus. Mis see nüüd siis oli? Lõplik tõestus sellele, et noorus on hukas?
Eesti kõrgharidustaseme näitaja? Ühe kibestunud õppejõu lugu?
Tegelikult
on see üsna arhetüüpne jutustus, millega on kokku puutunud pea iga inimene, kes
kunagi kõrgkoolis õppinud. Selliseid hirmuaineid on olnud meil kõigil ja mulle
tundub, et mingis mõttes neid isegi peab olema.
Meie kõigi hirmuained
Ole sa
humanitaar, sotsiaal või reaal ning jäägu su kooliaeg aasta-paari või
paarikümne taha, ikka on olnud neid aineid, millest tekivad legendid ning
millest räägitakse õudus- ja hirmujutte kursaõhtutel. Reeglina on need ained
kohustuslikud ja sageli sissejuhatavad. Rasked on nad vähemalt kolmel põhjusel.
Esiteks ei
pruugi need ained täiel määral haakida tudengi ettekujutusega omandatavast
erialast. Nahakunsti õppima tulnud noor kunstientusiast ei pruugi juba
põhimõtteliselt olla avali majandusteaduse alustele, mis sest, et tulevikus
läheb tal seda vaja vähemalt sama palju kui erialaoskusi. Ja isegi, kui hirmuaine
on erialane, võib sissejuhatav aine olla küllalt laiahaardeline ning kõik selle
osad ei pruugi olla võrdselt huvitavad.
Teiseks on
need ained sageli küllalt mahukad. Sissejuhatavad ained jälgivad sageli
loogikat „raske õppusel, kerge lahingus“, kus tuleb põhilised printsiibid,
mõisted, teooriad ja teoreemid endale pealuu sisse taguda, et järgmistes
ainetes saaks neid hakata juba laiendama ja loovamalt rakendama.
Ja
kolmandaks on need ilmselt ka võimekuse testi ained. Selline üldharivam ja
mahukam aine peaks tudengi ka panema mõtlema sellele, kas ülikool või
konkreetne eriala on ikka tema jaoks kõige õigem valik. No kui loogika alused
ikka täiesti ebaloogiliseks jäävad, siis kas näiteks programmeerimine
kõrghariduse tasemel on ikka see kõige õigem valik?
Tudeng seda
asja muidugi nii ratsionaalselt ja emotsioonitult näha ei pruugi. Talle võib
ikka tunduda, et nõutakse ei tea mida, kiusatakse jne, kuigi oleme nüüd ausad,
200+ kuulajaga kursusel (nagu sissejuhatavad ained olema tükivad) tuleb ikka
kõvasti pingutada, et õppejõule n-ö indiviidina silma jääda, ja see on ju nagu
eeldus sellele, et asjad isiklikuks läheks ja üldse isikut kiusama saaks
hakata? Alternatiiv on õppejõud muidugi misantroobiks tembeldada, väita, et
talle üldse tudengid ei meeldi, mis on muidugi ka ebaloogiline, sest miks ta
siis üldse haridussektoris on? Leidub märksa mugavamaid tööposte.
Teine
emotsioonipõhine tähelepanek on see, et ained on legendaarselt hirmsad isegi
nende tudengite seas, kellele need tegelikult probleeme ei põhjustanudki. Olen
oma juhendatavatega, kes valdavalt tublid, targad ja kõrgehindelised, rääkinud nende
n-ö hirmuainetest. Kõik nendivad, et jaaa, see X on ikka üks hirmus aine. Kui
aga küsima hakata, et miks siis, kehitatakse õlgu, sest „ei teagi, mina sain
kohe esimesel katsel läbi“ ja hetk hiljem selgub, et samamoodi vist enamik, kes
kaitsmiseni jõudnud. Järelikult, hirmuained põhjustavad reaalselt probleemi
neile, kel lõputööni jõudmine ongi üsna keeruline.
Kuidas hirme ületada? Juhiseid tudengile
Ma olen neid
hirmuaineid ka ise lugenud ja aru saanud, et praktikas on tudengite
läbikukkumisel kolm põhjust:
-
Juba mainitud eelduste puudumine – antud eriala
või kõrgkool pole lihtsalt selle inimese jaoks. Mis ei pruugi tähendada, et
sellega laulud lauldud oleks – kui eriala ei sobi, saab ju uue valida; ning kui
kõrgkooli tase pole päris mugav ja nõuab ebaproportsionaalset pingutust, võib
ju midagi analoogset ka kutse(kõrg)hariduse tasemel läbida. Selline
lõppkasutaja tugiisik IT valdkonnas saab ilusti hakkama ka ilma loogika aluseid
tundmata. Aga intelligentseid süsteeme ilma vist väga ei programmeeri.
-
Nõrgad õpioskused – sageli tuleb kõrgkooli ka
täitsa andekaid noori, kes lihtsalt pole varem pidanud eriti pingutama (aga
ülikoolis reeglina peab) ega oska ka süstemaatiliselt õppida. (Õpioskustest
kirjutasin lähemalt selles
postituses.)
-
Irratsionaalne hirm – mulle tundub, et kohati võivad
tudengid muutuda ka lihtsalt paniköörideks. On endale pähe võetud, et aine X
ongi täiesti võimatult raske ja seda ei olegi normaalne ära õppida. Ergo, tuleb
spikerdada või neid nn kolhoose meisterdada. Võimalik, et see on osalt ka
põhjus IT Kolledžis. Peeter Lorentsi kursused on niivõrd legendaarsed, et
minagi olen neist palju kuulnud, kuigi meie teed pole kunagi otseselt ristunud.
Ja siit ka
retsept, kuidas hirmuaineid läbida: (1) unusta
ära kõik müüdid ja kuulujutud, mida ainest räägitakse. (2) Õpi.
Süstemaatiliselt ja eesmärgiga ainest aru saada. Hirmuained on sageli kuulsaks
saanud ka seetõttu, et seal on oma ala fanaatikutest õppejõud ning banaalsed
spikerdamistrikid või eelmise aasta eksami kopeerimine neis läbi ei lähe. (3) Kui
ka esimes(t)el katse(te)l läbi kukud, siis vaata oma õppimisstrateegia
kriitiliselt üle. Uuri õppimisteemalisi käsiraamatuid või nipinurki, või küsi
kaasõppuritelt (kuigi nood võivad alla bluffida tegelikult õppimiseks kulunud aega
ja vaeva, samuti ei pruugi kõigile ühesugused võtted sobida ning ka inimeste
võimed on erinevad). (4) Kui ikka ei õnnestu, siis kaalu, kas eriala või
kõrgharidus ikka on sinu jaoks.
Kuidas hirme ületada? Õppejõu nipinurk
Munal
kana õpetada pole antud juhul kohane, seega ma Peeter Lorentsile ettekirjutusi
tegema ei hakka. Tundub, et me oleme lihtsalt erineva stiiliga õppejõud. Kui
tema näikse tudengit justkui välja kutsuvat – „noh, vaata, kas saad hakkama“ –
siis minu stiil on rohkem julgustada – „saad küll, kui pingutad“. Sestap neli
asja, mida ma teen (või vähemalt püüan teha) teisiti ja soovitaks teistelegi.
1. Pane reeglid paika.
Üldiselt tasub kohe kursuse alguses rääkida läbi kõik korralduslikud teemad.
Näiteks mida nõutakse eksamil, millised on tähtajad, kas ja millal saata õppejõule
kirju jne. Nt kirjade puhul, mis samuti IT Kolledži tudengite etteheite
põhjustas võib kohe ära öelda, et ma ei vasta nt neile kirjadele, mis annavad
tunnistust, et tudeng pole tutvunud kursuseprogrammiga või neis küsimustes, mis
loengus sai täpsustatud, seega kõigepealt vaadake kursuseprogrammi ja küsige
kaastudengitelt, kui õppejõud ei kavatse juba räägitut üle kordama hakata.
2. Anna sisuline orientiir, millised teemad
eksamiks kindlasti omandama peaks. Näiteks tee
kordamisküsimused. Või markeeri, mis on minimaalne teadmiste tase, millega
tõenäoliselt ainest läbi saab, ja mis on see, mida tublimad peaksid oskama. Sellist
drilli pole otseselt vaja kahele tudengirühmale – andekatele ja lootusetutele.
Kahe vahele jääb aga kiht neid, kes on valmis tööd tegema, kuid päris lennult
ei haara. Samuti aitab see vähendada irratsionaalset hirmu ning ehk aitab ainet
ühtlasemalt omandada ka andekatel.
3. Hajuta hirme. Ühes
hirmuaines, mis lõppeb testiga, olen teinud tudengitele proovieksami. Paigutan
ca poolele lehele mõned küsimused sarnases vormingus nagu nad eksamilegi
tulevad, instrueerin neid vastavalt, annan proportsionaalselt aega ja pärast õiged
ja valed vastused ning punktid nendega läbi arutanud. See aitab vältida n-ö
protseduurilisi rikkumisi ja samuti veidi eksamipinget maha võtta, samuti tutvustab tudengitele hindamissüsteemi.
4. Kui tunned, et sinus kasvab trots, siis
puhka ainest. Üks pakutud seletus IT Kolledži
kollektiivsele põrumisele oli, et õppejõud oligi negatiivselt eelhäälestunud,
leidis, et tudengid on idioodid ja ei väärigi läbilaskmist. Ideaalne oleks sel
juhul võtta antud ainest veidi puhkust – näiteks vahetada aineid mõne
kolleegiga. Kuigi mingis mõttes oleks kahju, kui osa tudengeid peaksid kuulama
loogika loenguid mõnelt teiselt (ja ehk vähem kompetentselt) õppejõult, siis teisalt
aitab see aineid n-ö maa peale tuua. Bakatudeng ehk ei peagi teemasid valdama samal tasemel kui õppejõud, kes ehk mitukümmend aastat teemaga tegelenud. Samuti võib mõelda nt õppeassistendi kaasamisele, kes viib läbi eksamit ja vastab tudengite protseduurilistele küsimustele.
Joo muna!
ReplyDelete