Tuesday, January 15, 2013

Sessiaegseid mõtteid õppimisest ja ainetest „läbisaamisest“

Eksamisessiooni aeg. Nagu alati, kõlab eksamit sissejuhatava jutu küsimuste voorus ära see kohustuslik „Mis siis saab, kui läbi kukub?“ Küsimus „Millal järeleksam on?“ küsiti selles aines vist ära juba kursust tutvustavas loengus.
 
Kui ma ise tudeng olin, siis porisesin nende küsimuste vooru ajal mõttes: mis sa siis üldse siia tuled, kui juba kindel, et läbi kukud. Aga õppejõuna tuleb seda asja muidugi veidi rohekm „tasa ja targu“ võtta – mõni võib selle küsimusega esineda ka lihtsalt kas madalast enesehinnangust, edevusest või eksami-eelsest erutusseisundist. Sellise paikapanemine omaks sooritusele pigem pärssivat mõju kui lohutav teadmine, et kui läheb viltu, eks siis saab uuesti tulla.



Esimene eksamivoor = kogemus
Teine asi, mis mulle õppejõutöös näima on hakanud, on see, et osa tudengeid tulebki esimesele eksamikatsele lihtsalt eksamit n-ö kogema. Kas siis tutvuma eksamiformaadiga või lihtsalt katsetama, et kui raske pähkel see on ja kas ehk saab sellest ainest ka niisama lihtsalt, ilma õppimata läbi.
 
Muidugi, ega ma ju tudengi pea sisse ei näe, mis ta seal mõtleb, ma ütlen seda pigem eksamivoorude tulemuste põhjal: osa on selgelt valmistunud ja teevad eksami ära väga edukalt, siis tuleb veidike tühjemat maad, kuhu jäävad ehk need, kes kas loomulikust intelligentsist (või just selle puudumise kiuste, kuid õppinud olles) kuidagi enam-vähem ära teevad või napilt läbi kukuvad ning siis tuleb ports läbikukkujaid, kelle puhul tekib mitmel korral küsimus, et kas sa üldse tead, mis aine eksam see on.
 
Viimasega meenub üks humoorikas juhtum mõne aasta tagant, kui toimus üks järjekordne järel-järel-järeleksam vmt, kus siis kõikide ainete hädalised said veel ühe võimaluse. Tudengid tulid ruumi, mina küsisin, kes millist eksamit teha soovib ja jagasin tööd sellest lähtuvalt laiali. Läks mööda oma pool tundi (eksami kogupikkus võis olla tund), kui üks tudeng mind enda juurde kutsus ja ütles, et tal vist oli ikka ühe teise aine eksam vaja teha. Tõsi, ta oli üritanud mõistatada ka kättesaadud tööd, nii pooled küsimused olid vastatud. Täiesti lambist. Ja eks vastused kuulusid ka rohkem fantastika valdkonda. Aga see selleks.
 
Tulles tagasi esimese eksami läbikukkujate juurde, siis kui mõned lootusetud juhtumid kõrvale jätta, tulevad nad teisel korral tagasi ja sooritavad eksami positiivsele hindele, mõned aga suisa väga kõrgele hindele.
 
Loll pole, aga õppida ka ei oska
Ühelt hiljaaegu vastuvõetud eksamilt lahkuv tudeng ohkas tööd ära andes, ja lausus otsekui vabandavalt, et läks seekord sedapsi, asjad olid lihtsalt peas segamini nagu puder ja kapsad. Ma viisakalt (ja natuke ikka huviga ka) vastu, et kuidas siis nii. Tema – ah, võtsin vist valesti ette ja lugesin terve materjali ühte jutti läbi. Mina vastu, et jaa, ega see just kõige parem taktika pole.
 
Nüüd sattusin ühe eestindatud artikli peale, mis toob põhimõtteliselt täpselt needsamad väärad õppimisvõtted välja – 1) materjali lihtsalt läbi lugemine (isegi koos joonimisega) on üsna ebatõhus vahend ning 2) pigem soovitatakse õppida jupi kaupa kui kõik ühtejutti ette võtta.  
 
Ja paraku tundub mulle, et need vead on küllalt laialt levinud ning sageli viib see selleni, et inimesel tekib n-ö mõttekramp – tunne, et asi on aines (mis võib vabalt olla, sest raskem on õppida ikka neid asju, millest meil on vähem eelteadmisi või mille vastu meil on lihtsalt tagasihoidlikum huvi), õppejõus või kurat teab, milles.
 
Kuidas õppida tõhusamalt?
Aga tegelikult peaks nendest raskustest olema küllalt lihtne üle saada, kui võtta õppimist kui oskust – midagi, mille väljaarendamiseks tuleb samuti veidi tööd teha, ent mis tasub hiljem kuhjaga ära. Kuidas siis õppida tõhusamalt?
 
1. Varu aega. See kõlab küll paradoksaalselt (tõhusus peaks viitama sellele, et saab kiiresti), aga ega aega ei pea alati meeletult palju varuma. Küll aga peab olema mingi hetk, mille saab pühendada. Omast kogemusest tudengina võin öelda, et aines, mille loengutes on käidud ja mille kallal mingilgi määral semestri käigus tööd on tehtud, pole vaja valmistuda reeglina kauem kui päev või paar. Selle päeva võib muidugi ka ära jagada, näiteks võtan endale ühe nädala ja iga päev õpin seda ainet nt kaks tundi.
 
Pahatihti tundub, et paljudel tudengitel läheb meelest ära, mille eest nad neid ainepunkte saavad – eeldatakse justkui, et kui ma loengutes olen käinud (keskmiselt 28h semestris), et küllap mul siis võikski juba 4 EAP-d koos olla. Aga tegelikult ju ei ole – 28 tundi on ju vaid 1 EAP – ideaalis tuleks endale varuda veel kolm korda nii palju aega ja siis õppida. Paar tarkpead on seda muidugi tähele pannud ja kirjutanud aine tagasisidesse, et äh, nii vähemahukas aine, ma ainult kaks päeva õppisin, kuigi punktide järgi oleks pidanud neli nädalat tööd tegema.
 
Pealegi, loeng on küll üks kõige mugavamaid õppimismeetodeid selles mõttes, et seal istudes ja kuulates ei pea ennast eriti pingutama, ent samas on see ka kõige ebatõhusam meetod – isegi parimatel pidada räägitus meelde jääma heal juhul 30%.
 
2. Tee kindlaks oma mälu tüüp. Erinevatele inimestele sobivad erinevad meeldejätmistehnikad. Öeldakse, et mõnel on tugevam kuulmismälu (hästi jäävad meelde kuuldud tsitaadid, muusikapalad jmt), teisel nägemismälu (meelde jäävad visuaalid, sh teksti graafiline paigutus), mõnel aga n-ö kirjutamismälu (meelde jääb see, mis ise läbi kirjutatud). Eks mingil määral ole kõigil inimestel igat tüüpi, kuid mõni mälutüüp võib teistest paremini sobida. Selgeks saab selle arvatavasti katse-eksitusmeetodil.
 
Sellest tasub lähtuda ka õppimisel. Kui hea on kuulmismälu, siis tasub kindlasti panustada loengus käimisele ja seal lihtsalt kuulamisele, võib-olla ka tekstide valjule ettelugemisele jmt. Nägemismälu puhul tasub mõelda ennekõike erinevatele graafilistele kujutamisviisidele teksti läbitöötamisel, kirjutamismälu puhul tasub õpitavat teksti läbi kirjutada. Aga kindlasti kirjutada ökonoomselt.
 
Mul endal on kuulmismälu üsna nõrk. See selgus juba muusikakoolis, kus tuli teha mäludiktaate – õpetaja mängis mõned korrad ette ca 8-taktilise meloodia, mis tuli siis hiljem mälu järgi paberile panna. Aga ega ma selle treenimisse muidugi eriti panustanud ka pole. Ka loengus kuuldu on minu jaoks reeglina pigem inspireeriva väärtusega ning pigem tuleb seal enda jaoks olulisem üles konspekteerida. Mõne nädala pärast võin konspekti vaadata nagu täielikku ilmutist, üldse ei mäleta, et midagi sellist kuulnud oleks. Nägemismälu on aga märksa parem –tahvlile kirjutatu või ka slaididelt läbikäinu jääb paremini meelde. 
 
Seega oskan oma kogemusest teha soovitusi pigem nägemismäluga (ja võib-olla ka kirjutamismäluga) inimestele:
a)      Ainult lugemine (materjalilt silmade üle laskmine) ei aita: igasse joonisesse vmt tasub süveneda, mõelda läbi kõik selle komponendid üksiti ning samuti mõelda, miks see või teine just siin on).
b)      Pane ise käed külge: katsu võtta materjal ning pakkida see näiteks võimalikult kompaktseks tunnuste loeteludeks, võrdlevateks või analüüsivateks tabeliteks või joonisteks. Kui on uute mõistete mahukas aine või keelekursus, soovitatakse kasutada ka n-ö mõistekaarte, mida sirvida, tõmmata pakist välja ja siis seletada (tõsi, see on minu maitse jaoks juba natuke liiga töömahukas.) Samuti on üks kõige tõhusamaid õppimise viise midagi teistele õpetada. Proovi õpitavaid teemasid seletada võimalikult lihtsalt ja arusaadavalt – kas siis mõnele kursusekaaslasele või ka lihtsalt iseendale.
c)      Haara pastakas, mitte klaviatuur. Selle kohta on tehtud vist lausa uuringuid, et käsitsi kirjutamine aktiveerib mõtlemist teistmoodi. Ja jällegi võta aega – klaviatuuri klõbistamise asemel käsitsi tähtede maalimine jätab meile rohkem aega info kinnistamiseks. Samuti saab käsitsi kirjutades läbi mõelda teksti paigutust ja teha niiviisi graafiliselt paremini hoomatavaid loetelusid, jooniseid jmt.
 
3. Kordamisküsimused pole mitte spikker, vaid õpiabi. Toosama viidatud artikkel sedastab ka, et kõige paremaid tulemusi andsid küsimuskaartide järgi õppimine või õpikupeatükkide lõpus olevate kordamisküsimuste järgi õppimine. Sarnaselt jooniste, tabelite jmt koostamisega nõuavad ka kordamisküsimused, et me pingutaks oma aju juba õppimise käigus. Seetõttu olen ka ise üritanud kõikides ainetes, kus vähegi võimalik, anda tudengitele ka kordamisküsimused.
 
Paiguti tundub muidugi, et kordamisküsimusi tahetakse rohkem selleks, et nt kollektiivselt n-ö õiged vastused välja otsida ja need siis pähe õppida. Väga vaevarikas ja ka vale taktika, vähemalt minu kogemuses. Isegi, kui selline konspekt õnnestub lühikeseks ajaks pähe õppida, oled ikkagi kohe käpuli, kui tuleb mõni analüütilisem küsimus, kus näiteks võrrelda vmt tuleb.
 
Teine eksitav taktika on käia üle küsimused ja mõttes vastata neile lihtsat „tean“, „ei tea“. Mulle tundub, et sageli hindavad inimesed aine raskusastet ennekõike selle järgi, kas jutt, mida õppejõud räägib neile, on juba tuttav (või isegi arusaadav) või ei ole. Ma nimetan seda „saan aru, järelikult oskan“ sündroomiks. Ja ennekõike on selline oht just nende õppejõudude ainetes, kes suudavad oma ainet anda edasi lihtsalt, tudengile tuttavate näidete varal. Teema tundub mingil määral tuttav ja seega laseb tudeng end ühtlasi ka lõdvaks. Mitte, et ma ka ise sellest patust päris puhas oleksin, aga esimesed nõrgad hinded rebasena õpetasid, et päris nii see õppimine ei käi.
 
4. Essee nõuab palju rohkem tööd kui eksam. Ah, ei viitsi kogu seda värki pähe tuupida, teen parem essee – tundub, et see mõte vilksatab läbi paljude tudengite peadest, kui on valida, kas eksam või essee.
 
Mina olen magistritaseme üldainetes või bakalaureusetaseme spetsialiseeritumates ainetes ikka üritanud pakkuda mõlemat varianti – et ainest rohkem huvitatud saaksid kaevuda mingil kitsal teemal sügavuti (mis on ju ka nii magistriõpingute kui ka bakalaureuse spetsialiseerumise eesmärk) ning rohkem üldisel tasemel huvitatud teeksid endale selgeks üldpõhimõtted ning oskaks kasutada põhimõisteid ja -mudeleid. Aga mõlemad peavad näitama, et tudeng on midagi omandanud ka antud ainekursuse raames.
 
Aga tundub, et paljud tudengid ei saa asjadest sarnasel moel aru. Igal aastal üritab mõni tudeng mulle essee nime all esitada mingisugust üldist jora, mis demonstreerib pigem täiesti piinlikku ignorantsust, teemade mittevaldadmist akadeemilisel tasemel. Mõnikord saan peale mõnda poliitilist tatipritsimistraktaati veel ka sõimukirja, et represseeritakse poliitiliste vaadete alusel. Peale seda, kui olen seletanud, et ma ei hinda mitte vaateid, vaid omandatud teadmisi, analüüsivõimekust, läbi töötatud kirjanduse kvaliteeti ja sellest aru saamist, siis saabub muidugi vaikus.
 
Samuti loodavad paljud tudengid saada läbi eneseplagieerimise teel, esitades mõne teises aines kirjutatud essee, mis võib-olla nurkapidi haakub. Mõnikord on esitatud ka esseid, mis kohe mitte kuidagi kursuse sisuga kokku ei lähe. Rääkimata sellest, et kasutatud pole mitte ühtki loengutes, seminarides või kursuseprogrammis viidatud autorit, mõnikord ei esine essees isegi mitte kursuse teemale viitavat sõna! No näiteks on esitatud kodanikuühiskonna aines essee kohaturundusest, kus ei esinenud kordagi ei sõnatüvesid “kodanik” (kodanikuühiskonna, kodanikuaktiivsuse, kodanikualgatuse), “demokraatia”, ega isegi “mittetulundus-“ või mõnda vormi sõnast kolmas sektor.
 
Seda, kui inimene kirjutab esseid erinevates ainetes ühel ja samal teemal, näiteks oma magistritöö teemal, on minu meelest isegi positiivne. Osa juttu võib muidugi kattuda, kuid teema tuleb ühtlasi sobitada ka antud kursuse konteksti. Näiteks peab psühholoogia magistrant, kes on valinud sotsioloogia aines essee, suutma oma teemat lahata ka läbi sotsioloogia perspektiivi.Ka kasvatusteadlane võib rakendada näiteks kommunikatsiooniteooriaid oma uurimisobjekti peal. Antiikfilosoofiale spetsialiseerunud tudeng võib vabalt kirjutada oma lõputöö teemast essee ka kaasaegse filosoofia valguses, ent siis ei saa olla rõhk mitte Platoni tsiteerimisel, vaid peaks vaatama, mida on samadel teemadel kirjutanud Arendt, Rawls või Nozick.

 
Kindlasti pole see kergema vastupanu teed minek, vaid hoopis küllalt keerukas, ehkki väga arendav ja pikas perspektiivis kasulik ettevõtmine. Sageli tekibki sellistelt ristumisteedelt midagi innovaatilist, millest võib sündida juba midagi teaduslikku väärtustki omavat.

Niisiis, kurikuulsat vormelit võib teisendada ka sellisele kujule: “Õppida, õppida õppida – õppida õppima!”

No comments:

Post a Comment