Saabumas on aastavahetus, aeg, mil kukuvad
erinevad tähtajad. Muuhulgas on aastavahetus see aeg, mil peaksid tegutsema
kõik need, kes sooviksid järgmise aasta sügisest õppejõuleiba maitsma hakata. Nii
et kõigil, kellel on tekkinud kihk see põnev amet ära proovida, kikitage kõrvu
ja uurige töökuulutusi!
Tallinna Ülikoolis on igal juhul konkursid juba välja kuulutatud, kokku otsitakse uusi akadeemilisi töötajaid 109 ametikohale. Neist
pisut üle poole, 61 on konkursid lektori kohtadele. Tööd leiab selles ametis nii
täis- kui osakoormusega, minimaalse hõivetasemega konkurss käib 0,3 koha peale.
Täis- ja osakoormusega töökohad jagunevad umbes pooleks. Tööd jagub korraga kolmeks
kuni viieks aastaks, sõltuvalt perioodist, millele konkurss välja on kuulutatud.
Ametisse oodatakse eksperte audiovisuaalkunstist zooloogiani.
Ja ootajatekski on hulk instituute, kus pisut erinev personalipoliitika, töökoormus
ja palgatase. Aga mida siis peab teadma ja olema ja tahtma selleks, et
lektoriks kvalifitseeruda?
Nonii, tekkis huvi? Siis on esimene asi, mis üle tasub kontrollida,
diplom. Muide, mõne ametikohal sellega nõudmiste osa ametikirjelduses ka
piirdub – näiteks Eesti Humanitaarinstituudi filosoofia lektori ametikoha
puhul. Ent paljudes instituutides on nõudmised ka märksa täpsemalt lahti kirjutatud.
Kokkuvõetuna on põhilised nõudmised sellised:
-
Magistri-
või doktorikraad. Mõnel puhul on väljatoodud ka magistrikraadiga võrdsustatud diplomi sobivus, aga karta on, et konkursil on eelis neil, kellel ra reaalne - kas siis teadusmagister või 3+2 magister ette on näidata. Magistrikraadiga kandidaatide puhul antakse eelis neile,
kes ühtlasi doktorikraadi on omandamas (st edeneb doktorantuuris). Sageli on
määratletud ka valdkond või eriala, kust kandidaat kraadi omandanud peaks olema,
mõnel puhul on soovitatav ka kahe või enama eriala haridus.
-
Vähemalt
ühe võõrkeele valdamine. Enamasti on selleks inglise keel, mida peaks
valdama vähemalt eksperditasemel, st kandidaat peaks suutma viia inglise keeles
läbi õppetööd. Aga kasuks tuleb ka kolmandate keelte oskus. Reeglina on sees ka
vaikimisi eesti keele oskuse eeldus.
-
Varasem õpetamiskogemus.
See, mida konkreetsemalt nõutakse, võib varieeruda mingistki kogemusest õppetöö
läbiviimisel kuni konkreetsete määrade kehtestamiseni (nt kaks, aga mõnel
erialal ka koguni viis aastat õpetamiskogemust täpselt samal alal)
-
Juhendamiskogemus
erialavaldkonnas – mõnel puhul on täpsustatud, et juhendanud peab olema nii
magistri- kui bakalaureusetöid.
-
Kandideerimiseks
vajalike publikatsioonide olemasolu või teaduslik erialane kogemus. Lektorilt
eeldatakse vähemalt ühe erialase publikatsiooni olemasolu, tagasivalimisel ka
vähemalt ühe publikatsiooni avaldamist eelmise valimisperioodi jooksul – olgu
see siis mõni raamatupeatükk, teadusartikkel või suisa monograafia. Tõsi, see
nõue on paindlik, ma ei tea, kas keegi päris Postimehe arvamuslooga on kunagi
kandideerinud, aga mõnikord on osutunud küll valituks ka inimene, kes
kirjutanud eksperdina kommentaari mõnesse laiatarbeajakirja. Muidugi, nõuded
ametikoha kaupa varieeruvad - mõnel puhul on välja toodud suisa teadusprojektide
juhtimiskogemus (sic!),
rahvusvahelise erialavõrgustiku olemasolu jpmt.
-
Erialaspetsiifilised
teadmised-oskused. Sageli on välja toodud ka lektori planeeritav õpetusala –
kas siis valdkonnad, mida antud valdkonna lektor õpetama peaks või suisa
konkreetsed kursused õppetasemete kaupa, mõnikord on lisatud ka eeldatav
valmidus suuta oma ekspertiisivaldkonnas välja töötada ka erikursuseid jne.
-
Mõnel pool välja toodud ka tehnilisemat laadi, ent siiski hädavajalikud oskused, nt arvuti
kasutamise oskus vähemalt lõppkasutaja tasemel – lektor peaks suutma töödelda teksti,
teha slaidiesitlusi, kasutada kõikvõimalikke e-õppe- ja asjaajamiskeskkondi,
mõnel juhul tunda ka erialaspetsiifilisi tarkvarasid (nt muusikavaldkonna
lektor peaks tundma helitöötlustarkvara jne).
Lisaks on välja toodud ka vähemesinevaid nõudmisi nagu
näiteks võime luua uut akadeemilist võrgustikku, administratiivtöö kogemus,
rahvusvahelise kontaktvõrgustiku omamine, õppematerjalide koostamine, täiendkoolituste
läbiviimise kogemus, osalus erialastel täiendkoolitustel jpm.
Mis mind aga üllatas oli praktilise kogemuse olek
tagaplaanil. Kui sa õpetad ikkagi üsna praktilise väljundiga eriala, näiteks
teleajakirjandust, siis võiks ju erialane kogemus kasuks tulla?
Töökohustused
Mida siis sobivale kandidaadile ka pakutakse? Nagu ka
siinses blogis varem juttu on olnud, on lektori põhiline kohustus ikkagi õpetamine.
Seega oligi üks huvikeskmeid töökuulutuste võrdlusel, kui palju lektor auditoorset
õppetööd keskmiselt läbi viima peab. See, kuidas koormus kirja oli pandud,
varieerus. Näiteks kasvatusteaduste instituudi kuulutustes oli välja toodud
kogu õppetööle kuluv tööaeg, auditoorse töö tunde (ehk kui palju loenguid andma
peaks) eraldi välja toodud polnud. Enamikul juhtudest olid need aga välja toodud
kas õppeaasta või nädala lõikes. Allpool olen teinud arvestused selle järgi, et
ühes semestris on 14 õppetöö nädalat, seega ühes õppeaastas kokku 28 õpetamise
nädalat.
Auditoorse õppetöö
koormus täiskoha kohta jäi reeglina 240 tunni ja 320 tunni vahele. See tähendab
siis õppetöö sessiooni ajal keskmiselt nädalas 8-12 tundi loenguid ehk seda, et
õppejõud annab 4-6 loengut nädalas.
Aga sellest reeglist oli ka erandeid. Auditoorse õppetöö
maht ulatus mõnel juhul kuni 400 tunni või suisa 576 tunnini[1]!
See teeks siis (400 tunni korral) kuskil 14 tundi või (576
tunni puhul) suisa 20 tundi auditoorset õppetööd nädalas! Seda on vist umbes sama palju kui üldhariduskooli õpetajalt
oodatakse.
Muidugi, erialad on erinevad ning see ei tähenda, et see 20
tundi peaks ilmtingimata järjest kateedrist jutlustama. Kontaktõpe võib
tähendada ka seda, et tudengid töötavad ning õppejõud teeb aeg-ajalt tiiru õpperuumis
(nt ateljees) ja vaatab, kuidas neil läheb. Postskriptumina võin lisada, et
kõige intensiivsem õpetamisnädal, mis mulle mu enda kogemusest meenub, sisaldas
kokku 24 tundi loenguid, ja nii kuu aega järjest. Peale sellist nädalat olin
muidugi siruli (nii püstijalu ja valjuhäälselt tehtud tööst kui ka öisest
loengute ettevalmistamisest).
Aga on ka töökohti,
kus lektori täiskoormus üle 5 tunni nädalas õpetamist ei eelda[2]
. Muidugi, sellisel juhul eeldatakse kandidaadilt ka aktiivset osalust
teadustöös. Irooniline ongi, et mõnel juhul on lektori loengukoormus väiksem
kui mõnel teisel juhul teaduri õppetöökoormus. Ometi peaks teadur oma ametinimetuse poolest keskenduma teadustööle ning lektor õppetööle.
Selline on siis variatiivsus. Muide, paiguti esineb suuri
erinevusi töökohustustes ka ühe ja sama institutsiooni sees – nii näiteks on
riigiteaduste instituudis ühe lektori täiskoormus kaks korda väiksem kui sama
instituudi kõigi teiste lektorite täiskoormus, matemaatika ja loodusteaduste
instituudis peab aga üks lektor tegema sõltuvalt vajadusest kaks või isegi kuni
kolm korda rohkem kui teine.
Aga auditoorse õppetöö väline aeg? Noh, eks see läheb suures
mahus õppetöö ettevalmistamisele.
Soovitan arvestada umbes nii, et ühe loengu väljatöötamine võtab umbes ühe
tööpäeva, mõnel puhul võib-olla ka pisut rohkem, oleneb raskusastmest ja
õppejõu ekspertsusest valdkonnas. Mu enda kiirusrekord on ilmselt 6 tundi
(rakendusliku loeng-praktikumi väljatöötamine bakalaureusetudengitele),
aeglusrekord 36 tundi (magistritaseme teooriakursuse loengu väljatöötamine,
tõsi, need loengud said nii uhked, et edaspidi olen tegelenud mitte niivõrd
juurdelugemise ja täiustamise, kuivõrd lihtsustamisega, et kursus hakkaks
vastama tudengite tasemele).
Juba väljatöötatud kursuse või seminari/praktikumi puhul on
ettevalmistusaeg kuskil 2-6 tundi ühe 2-tunnise kohtumise kohta – minimaalne,
kui vaja on üksnes sisse elada, maksimaalne, kui plaanis uuendada materjali –
otsida uusi päevakajalisi näiteid, lisada vahepeal avaldatud uuringute infot, täiustada
teooriaülevaateid, töötada läbi uusi tekste jne.
Lisaks sellele on loomulikult reflektsiooniaeg – üliõpilaste,
instituutide jt tagasiside läbitöötamine ja sellest järelduste tegemine,
isiklike tähelepanekute läbisõelumine ning arvestamine järgmise õppetöövooru
tarbeks jne.
Aga sellega loomulikult lektori töö ei piirdu. Sinna
lisanduvad veel teised õppetöökohustused,
näiteks bakalaureuse- ja magistritudengite juhendamine oma valdkonnas,
üliõpilaste eksamineerimine, õppematerjalide koostamine, üliõpilaste erialaste
uurimistööde juhendamine, lõputööde hindamine (nende retsenseerimine ning
kaitsmiskomisjonide töös osalemine), mõnel juhul ka praktikate juhendamine.
Samuti on lektoritel kohustus viibida ülikoolis (täiskoormuse puhul reeglina kahel päeval
nädalas), korraldada tudengite jt
vastuvõtte (täiskoormuse puhul reeglina kaks tundi nädalas) ning vastata tööalastele e-kirjadele.
Peale selle eeldatakse lektoritelt enamikul juhtudel ka
vähesel määral administratiivset
tegevust – näiteks osalemist õppekavaarenduses, õppetöö planeerimises,
samuti osalemist uute üliõpilaste vastuvõtmisel. Tõsi, viimase kohta kehtib enamikus
ametijuhendites täpsustus „vajaduse korral“ – nimelt on TLÜ-s
vastuvõtukomisjonides reegel, kui palju peab seal olema doktorikraadiga
inimesi. Lektorite järele, kellel on doktorikraad siiski suhteliselt harva, on
tänu sellele suhteliselt väiksem nõudlus. Aga suvel peab ühel nädalal reeglina tööle
tulema ikka.
Samuti näeb ametijuhend ette, et lektor peab perioodiliselt
esitama aruandeid „ettenähtud korras“ instituudi või kolledži direktorile nii
oma õppe-, teadus- kui arendustöö kohta.
Siis on paljudel juhtudel lisatud ametikirjeldusse ka teadustöö kohustus. Suvel tuleb ju ka
ennast kuidagi vormis hoida, eksole? J
Mõnel juhul see nii üldiselt lahti kirjutatud ongi, eeldatakse erialast
teadustööd, teistel juhtudel on pandud lektorile veel ka kohustus
publitseerida, osaleda instituudi projektides, käia teaduskonverentsidel jne.
Paiguti on sisse kirjutatud suisa lektori kohustus kirjutada projekte ja
teadustööd organiseerida, aga sellisel juhul on auditoorse töö koormus
mõnevõrra väiksem, näiteks 240 tundi.
Ja siis lisandub veel erialane
enesetäiendamine – kohustus püsida kursis arengutega õpetatavas valdkonnas,
täiendada end didaktika ja õpetamismeetodite alal jmt.
Õigused
Kohustusi on korralikult. Aga õigused? Eks ma olen siinses
blogis aeg-ajalt ju ka õppejõutöö boonustest kirjutanud, ja see ei piirdu
ainult põneva tööga, mida lektoritöö kahtlemata on, iseäranis mitteläbipõlenud
inimesele, kes akadeemilist maailma alles avastab. Aga mida siis ametijuhendis õiguste,
boonustena välja tuuakse?
Esiteks, üks õppejõu õigusi on kindlasti akadeemiline vabadus. See tähendab, et
õppejõul on teatav vabadus planeerida oma õppe- ja teadustööd ja seda nii
sisulises plaanis (otsustada teemade, näidete jmt üle), korralduslikus plaanis
(otsustada õppetöö vormide üle), kui ka ajalises plaaanis (rääkida kaasa selles
osas, kuidas loengukoormus semestrite lõikes jaguneb). Muidugi, seda vabadust
piiravad teatud määral instituudi ja ülikooli eeskirjad ja otsese ülemuse
korraldused, kaasaegne õppemetoodika, millest juhindumist eeldatakse, ning samuti
üliõpilaste vajadused. Ma võin ju otsustada küll, et loen ühe ööpäevaga terve
kursuse jutti ära, aga kas see sobib ka tudengitele? Või otsustada, et aine
näeb välja selline et mina kuulutan loengutes tõde ja tudengid peavad kõik
selle eksamiks sõna-sõnalt pähe õppima, aga see jälle on vastuolus kaasaegse
õppemetoodikaga. Auditoorne loenguvorm, kus mingit kaasamist pole, on üks
ebaefektiivsemaid õppetöövorme. Jne.
Teiseks, reeglina tuuakse välja lektori õigus osaleda töökoosolekutel ehk olla kursis
sellega, mida instituudis otsustatakse ning rääkida selles ka ise
kaasa.
Ja kõige magusam – õigus
vabale semestrile. Vaba semester tähendab seda, et Viieaastase töölepingu
puhul on lektoril õigus võtta ühel valimisaastal endale üks semester puhtalt teadustööks
ja enesetäiendamiseks, st vabaks auditoorsest õppetööst. See ei tähenda
pooleaastast puhkust – pärast tuleb esitada tegevusaruanne jmt, kuid see on
ometi võimalus minna näiteks üheks semestriks kuhugi välisülikooli juurde või
tegeleda süvendatult oma kvalifikatsiooni tõstmisega. No ja miks mitte ka
magada täis 8 tundi või rohkemgi igal ööl. Kolmeaastase lepingu puhul on vaba
semestri kestuseks kolm kuud.
Ma kvalifitseerun!
Mis edasi?
Edasi tuleb tähtajaks esitada ülikooli konkursile kõik
kandideerimisdokumendid, st kinnitatud diplomi koopia,
avaldus-motivatsioonikiri, vormikohane elulookirjeldus, teaduspublikatsioonide
loetelu, kus kõik n-ö tipplinnukesed tuleks rasvaselt esile tuua ning üks
esinduslik teaduspublikatsioon näidisena, looverialade puhul ka tööde mapp ning
igasugused muud kinnitused nõutavate pädevuste olemasolu kinnituseks. Professorite
ja teiste kangemate ametikohtade puhul on see kadalipp muidugi tihedam, aga las
see jääda, keskendume lektoritele.
Seejärel sõelutakse kõik laekunud avaldused läbi ning
praagitakse välja kõik need, kes formaalseid kriteeriume ei täida. Lektorite
puhul on järgmine ring ekspertarvamused, mille annavad valdkonna akadeemilised
esindajad väljaspoolt ülikooli (reeglina hindavad iga ametikoha kandidaate kaks
eksperti), hinnates kandidaadi sobivust ametisse, ning reastades kandidaadid
lähtuvalt sellest pingeritta. Seejärel jõuab asi instituudi nõukokku, kus
kandidaadil on võimalus ennast tutvustada, ning siis toimub salajane hääletus. Minu
teada käib see TLÜ-s sedasi, et kõigepealt hääletatakse eksperthinnangut – kas ekspertide
meelest parima kandidaadi poolt või vastu. Ning kui kandidaat kogub rohkem
vastuhääli, siis hääletatakse järgmiste kandidaatide poolt ja vastu.
Ja kui osutute selles protsessis valituks, siis soovitakse
teile kuskil maikuus palju õnne ning oodatakse septembris uude ametisse. Kui
mitte, siis tuleb leida endale mingi muu hõive (kas erakorralise või
tunnitasulise lektorina kuskil või otsida tööd mõnest teisest sektorist) ning
oodata taaskord talve, et uuesti pandideerimispaberid sisse anda.
[1] 14 tundi
õppetööd nädalas oli nõudmine keeleõppe lektoritele. Pehmendavaks teguriks on
siin ehk töö sarnanemine pigem õpetaja kui lektori tööle teistes valdkondades,
kus käib pidev võidujooks uueneva empiirilise materjali ja teoreetilise
teadmusega. Keeleõpetaja peab end kursis hoidma heal juhul keelenormi muudatustega ning valdkonna didaktika arenguga. Aga eks ikka tegelema ka näidete, näidistekstide, teemade jmt ettevalmistamisega. Astronoomilised
576 tundi kontaktõpet kehtivad kunsti lektoritele, kus – ma eeldan – seisneb auditoorne
töö tudengite aeg-ajalises konsulteerimises – ja nii päev läbi - mitte
postamendi otsast loengu lugemises.
[2] 5 tundi nädalas
oli keskmine auditoorne koormus zooloogia lektoril, ehkki sellele lisandub
ilmselgelt ka mitmekülgne teadustöö kohustus.
No comments:
Post a Comment