Sooritusärevus. Ma ei olnud sellist mõistet
enne Tiia
Kõnnusaare artikli lugemist kuulnud. Sellele vastavat tunnet aga nagu
mäletaks küll. Lühidalt öeldes on sooritusärevus
mis-siis-kui-ma-ei-saa-hakkama-tunne. Tiia Kõnnusaar räägib sooritusärevuse
külvamisest õpilastesse, kui õpetaja näägutab, et „kui te nii jätkate, siis te
riigieksamit küll ära ei tee“ või „lollidel lastel meie koolis kohta pole“.
Aga õige on ka vastupidine seisukoht. Kui
ärevust üldse ei ole, siis võib ka sooritus nõrgaks jääda, oli üks mu olulisemaid
õppetunde eluks, mille ma sain muusikakoolist. Selliseid kontserte, kus enne
ikka mingit värinat sees polnud, eriti meenutada ei viitsi. Küll aga selliseid,
kus endal on liblikad korralikult kõhus ning pärast mõni kuulaja pisarsilmil
kättpidi tänama tuleb. Aga vähemalt ühel korral sain pabistamisega endale käru
keerata ka: ei teagi, kas need olid eksamil minuga koos ukse taga närveerinud
kursusekaaslased, külma ilma jaoks liiga suvine kleit või miski muu, kuid hinne
tuli tavapärasest madalam ning üks pedagoogidest vangutas pead: „näost valge
nagu klaveri klahvid“.
Eks ärevust olegi erinevat sorti – ütleme, et
on sooritusärevus ja on ootusärevus. Oma artiklis Kõnnusaar seda otse ei ütle,
kuid kaudselt ikka: sooritusärevust tunnevad ka õpetajad. Nagu ka õppejõud.
Eriti algaja õppejõuna.
Mis siis, kui ma hakkama ei saa? Kui mul läheb ettevalmistatu meelest ära? Mis siis, kui mulle ilmub loengusse mõni tudeng, kes aine õppimise asemel hoopis õppejõudu paika panema tahab hakata? See tunne on mul ikka veel meeles. Aga õnneks suutsin peaaegu alati vahetult enne loengut asendada sooritusärevuse ootusärevuse mõnusa surinaga. Isegi see paikapanija tudeng on tulnud ülikooli midagi omandama, tal on selleks omandamiseks lihtsalt veidi teised õppimistehnikad. Aga nendega arvestamine on omamoodi väljakutse.
Aga mis saab siis, kui õppejõul see ärevus-värelus
välja läheb? Kui loeng on talle järjekordne etteaste, selles puudub igasugune
seos kire ja eneseteostusega, kui ta loeb loengut nagu enamik õpilasi koolis
Puškini luuletusi. Puškin sellist ettekannet heaks ei kiidaks ja ega kiida
tõenäoliselt ka tudengid, kelle ees on tülpinud olemusega tühjusesse vahtiv
õppejõud.
Tekib küsimus, et kuidas seda ärevus-värelust
siis tekitada, alal hoida? Kuidas panna õppejõude rohkem pingutama, võib-olla
isegi rohkem riskima? Üks võimalus on panna nii õpetajaid kui õppejõude n-ö
nööri mööda käima: esitama neile rohkem nõudeid ja noh, näiteks samuti nende
sooritusi hinnata! Mis saaks tekitada rohkem sooritusärevust (ükskõik, kellel!)
kui hindamine?! Tegelt vist mitte miski.
Meil on ka ülikoolis nüüd selline süsteem.
Tudengid peavad kõiki sooritatud aineid hindama, vastama küsimustele, et kas
õppejõud esitas ainet arusaadavalt, kas ta esitas kursuse algul
kursuseprogrammi ja järgis seda, kas nõuded tudengi töö mahu osas olid
õiglased, kas hindamiskriteeriumid olid selged ja kui lihtne oli õppejõuga
kontakti saada. Seejuures on õppejõul kohustus kirjutada seletuskiri ja vastata
kõigile küsimustele, kus ta halbu hindeid saab.
Ja ehkki tagasisidet vajame me edasiseks
arenguks, toob see ikkagi kaasa kerge sooritusärevuse: mis siis, kui mõni
tudeng mulle lihtsalt ära panna tahab? Nüüd on see ju mõnusalt ja anonüümselt
võimalik...
Aga millega saaks tekitada seda positiivsemat
ärevust, sooritusärevust? Ma usun, et see on tunne, mida igaüks saab ise
stimuleerida. Esitades endale ise uusi väljakutseid, mõeldes oma tegevusele
uusi ja sügavamaid eesmärke jne. Ma olen pidanud paar loengut sellises olekus,
kus ma loengu algul kardan, et loeng lõppeb varem, sest kohale jõuab kiirabi,
kes mind uuesti elule putitama hakkab. Lihtsalt, enesetunne (ületöötamine, magamatus,
kevadväsimus, söömata jäänud lõunasöögid, võib-olla ka mõni pisik) on olnud nii
kehv Aga olen riski siiski võtnud, sest loengut lükata pole enam kuhugi. Ma ei
tea, võib-olla see on ikkagi adrenaliin, mis loengut lugedes vallandub, aga
sageli läheb loengut andes oma kohutavalt kehv enesetunne suisa meelest. Ja
tegelikult polegi selleks pidanud tegema midagi muud kui lihtsalt auditooriumi
ette astuma.
Ootusärevus on ilmselt sobiv sõna, millega iseloomustada paljude inimeste tunnet 1. septembril. Isegi, kui kooliminek parasjagu ees ei seisa, tekitab see paljudes ikka tunde, et algamas on uus aasta. Ja ma loodan, et see ootusärevus ei jäta kedagi meist ka järgmise aasta jooksul.
Ootusärevus on ilmselt sobiv sõna, millega iseloomustada paljude inimeste tunnet 1. septembril. Isegi, kui kooliminek parasjagu ees ei seisa, tekitab see paljudes ikka tunde, et algamas on uus aasta. Ja ma loodan, et see ootusärevus ei jäta kedagi meist ka järgmise aasta jooksul.
No comments:
Post a Comment