Uudisteportaalid on otsast otsani täis haiglapilte ning streigiteema kütab kirgi ka eravestlustes. Ühtäkki on avastatud uus osalusvõimalus, aga ka uus nuhtlus, mis igapäevaelu segab. Nagu bussiread Tallinnas, mis ju ka tegelikkuses õilsat eesmärki täidavad, kuigi teatud segmendi mugavust piiravad.
Õppejõu elu perspektiivist tõuseb ka õigustatud küsimus, et
kui arstid streigivad, siis miks õppejõud sedasama ei tee? Probleemid on meil
ju suuresti sarnased: mõlema elukutse praktiseerimine eeldab kõrget haritust ja
spetsialiseeritust, samuti vajadust süveneda, kuid selleks eriti aega ei ole,
sest töökoormus on mõlemal metsik, alati tuleb teha rohkem kui lepingus kirjas
ning palk, mida selle eest makstakse, on pigem tagasihoidlik.
1. Nõrgad
ametiühingud. Erinevalt Arstide Liidust või Transpordi Ametiühingust näikse
puuduvat need aktivistid, kes liikumise tööle paneksid ning need liidrid, kes
inimesi kaasa tõmbaksid. TLÜ-s on küll ühe hoone fuajees nurga taha osutav silt
„Ametiühing“, kuid selle praktilist kohalolekut ülikoolis tunda nagu pole.
2. Voolav kaader.
Võib-olla on ametiühingute ebapopulaarsuse taga osaliselt ka ebakindlus
isikliku tuleviku osas. Kui ma vaatan nooremapoolseid kolleege enda ümber, siis
selliseid, kes oma tulevikku muul moel kui ülikoolis ette ei kujutaks, on väga
vähe. Töö ülikoolis võib ju olla armas ja kui võimalik, seda tegema ka
jäädakse, kuid neid, kes selgelt tunneks, et „ülikoolitöö on minu saatus“, on
vähe. Ilmselt süvendavad seda tunnet pidevad ümbervalimised, atesteerimised,
evalveerimised, muutuvad kvaliteedistandardid jms; õppejõutöö on ju
perioodiline – 2-5 aastat ja uus konkurss. Aga teisalt ka see, et lektorina taas siseneda on (ju vähemalt hetkel veel) suhteliselt lihtne: sul ei pea olema ette näidata süstemaatilist teadustööd või muud sellist, piisab vastavast hariduslikust kvalifikatsioonist ning suhteliselt tagasihoidlikust publitseerimistulemusest.
3. Liberaalse mudeli
head küljed. See on ilmselt subjektiivne punkt, kuid ma ei saa vähemalt enda
näitel salata praeguse situatsiooni häid külgi. Kui ma käin konverentsidel või
muudel kohtumistel välismaal, siis imestavad mu eakaaslased sageli selle üle,
kui palju on mul kogemusi. Sageli astub mõni noor doktorant või assistent mõnel
sotsiaalsel üritusel mu kõrvale ja pärib häbelikult muu jutu hulgas, et kui vana ma olen. Kui
ma neil pakkuda palun, siis vastatakse, et noh, välimuse põhjal pakuks alla 30,
aga esinemist kuulates ikka palju rohkem. Põhjus? Eesti süsteemis on noorel ja
hakkajal fantastiliselt palju võimalusi. Õpetada, katsetada, otsustada,
avastada. Mulle on jäänud mulje, et arenenud Lääne süsteemis peab kolmanda
aasta doktorant ennast tohutult kogenuks, kui ta lisaks oma PhD projektile on
juba ka seminare juhendanud ja paar loengut pidanud. (Ja ärge nüüd arvake, et
selle eest neile makstakse...see on kogemus!) Ning lektori ametile analoogilise
positsiooni saavutamiseks peab roppu moodi vedama. Konkurents on lihtsalt
hoopis teistsugune. Eestis aga saab minusugune algaja juba kasutada kahe käe sõrmi
ise kureeritud kursuste üles lugemiseks, juhendamiste kokkuarvamiseks läheb
vaja ka varbaid ning kiidelda saab ka osalusega mitmetes teadusprojektides, isegi projekti juhtimisega! Mis
aga juhtuks vähese konkurentsi tingimustes, kui poleks pidevat atesteerimiste
ja evalveerimiste ora tagumikus? Noh, ma võin öelda, et jutt perifeeriaülikooli
professorist, kes pole kümne aasta jooksul ühtki artiklit ega raamatut
avaldanud, pole müüt.
4. Lähenev
kõrgharidusreform. Tegelikult polegi praegune aeg streikimiseks. Vajadust muutuste
järele on tunnistatud ka ministeeriumi tasandil ning valmimas on kavad
ülikoolide tegevuste ulatuslikuks ümberkorraldamiseks. Tõsi, kui ma vaatan,
millised on need teised võimalikud osalusvormid, et kuidas siis rääkida kaasa
ning kindlustada võimalikult selliseid arenguid, mis tagaks ka õppejõudude
rahulolu ning õppe- ja teadustöö võimalikult kvaliteetse toimimise, siis ma ei
leia selle kohta mingit informatsiooni. Võib-olla see muidugi polegi minusuguse
reataidleja jaoks, vaid jõuab üksnes ametiühingutesse? Ilmselt peaks kunagi
minema ja uurima, et kuhu see viit 1. korruse fuajees juhatab.
5. Minna saavad vaid
parimatest parimad. Arstide streigi üks põhjendusi on väljarände
pidurdamine. Aga kus on õppejõudude väljaränne? Haiglatega seotud
inimeselt olen kuulnud trendi kohta, et ära lähevad tublid keskpärased tohtrid,
kuid tipud püsivad Eestis, kus neil on tööd, aga kus neid ka austatakse ja
pakutakse rohkem võimalusi. Aga kes ootaks keskpärast Eesti lektorit Soomes,
Suurbritannias või Hollandis? Välismaale saavad minna vaid Eesti tipumatest
tipumad. Või need, kes on valmis alustama uuesti tudengi rollist (doktorandina
või postdokina). Sest kraad Eesti ülikoolist kui ainus või põhiline kandideerimisargument
on ikkagi üsna nõrk.
Võib-olla ma jätkan veel seda loetelu mingi hetk, sest kõik ei tulnud meelde. Kindlasti võib siia veel lisada ka õppejõudude positsiooni ühiskonnas - loengu ärajäämist ei võeta nii traagiliselt kui arstiabi kättesaadavuse vähenemist. Samuti, kas ülikool peaks siis tagastama tudengitele õppemaksu? Vastasel juhul mingit kaastunnet oodata ei maksa. Arstiteenuse ja hariduse eest maksmine käivad ju erinevalt...
Aga võib-olla panen kirja hoopis mõtted selle kohta, miks peaks protestima. Kaudselt olen ma seda juba ka teinud, oma igapäevatööd siinses blogis kajastades. Samas, ma ise tunnen, et ega mul erilist sõnaõigust pole enne, kui doktor tehtud ja täieõiguslik teadlase staatus välja teenitud. Praegu on mind formaalselt veel küllalt lihtne asendada, ent oma valdkonna doktorina... raskeks läheb väikses Eestis.
No comments:
Post a Comment