Vahepeal sain huvitava pakkumise osaleda ühes üliõpilastööde
konkursi komisjonis. „Jee, jälle üks lisakohustus!“ mõtles pessimist mu vasakul õlal. „Oo, põnev oleks teada saada, millised on siis need parimaiks peetud
tudengitööd, ehk on inspiratsiooniks juhendamisel või hoopis
julgustajaks oma tudengite tööde konkurssidele saatmisel!“ rõõmustas optimist
mu paremal õlal. Nagu enamasti läheb, võitis optimist, sest ta oskab kuidagi
palju sujuvamalt asju sõnastada ja on üldse küllalt hea suhtleja.
Komisjonile esitati kokku 19 tööd, osa neist
bakalaureusetööd, osa magistritööd. Kokku üheksast erinevast
instituudist-kolledžist ning teemad varieerusid samblikest moderntantsuni. Rikastav
oli see kogemus kindlasti. Nii juhendamisalase silmaringi laienemise mõttes
(milliseid töid põhimõtteliselt teha saab) kui ka üldise silmaringi mõttes (no
näiteks sain ma teada, mis on peegelneuronid ning milline on psühhoanalüüsi
mõju Lev Trotski ideede arengule). Tekkis ka palju selgem ettekujutus, kuidas
juhendada tudengit nii, et temagi võiks kirjutada konkursitöö (või lihtsalt
töö, mida suudab lugeda ka inimene, kes seisab ta uurimisvaldkonnast pisut
kaugemal kui juhendaja või retsensent, ning mis võiks omada ka impulssi uuritava valdkonna praktikas).
Ja lisaks tekkis ka hämmeldus, milliseid töid mõnel erialal
läbi lastakse. Võib-olla olen ma selline kretiin, sest ma ka ise meetodiaineid
õpetanud olen, võib-olla on see erialas, võib-olla mingis üldises tasemes
kinni, aga isegi nende parimatest parimate seas oli töid, mis polnud
metoodiliselt absoluutselt järjepidevad: esitatakse uurimisküsimused, siis
valitakse täiesti lambist meetod või materjal, millel mõne uurimisküsimusega
vähimatki seost pole, ning lõpuks järeldatakse hoopis midagi kolmandat. Ja siis
on see töö ühes retsensiooniga konkursile saadetud. Mis annab tunnistust, et vähemalt
töö autor ning retsensent – kui mitte terve instituut – peavad seda
suurepäraseks tööks.
Samuti tekitasid nõutust retsensendi hinnangud magistritööle,
et tegemist on suurepärase kirjeldava tööga. Aga see kirjeldus on valminud
dokumentide põhjal, mis on igaühele meist kättesaadavad ning mida kõik
vajadusel originaalina lugeda saavad! Mis on selle töö lisandväärtus või üldse –
väärtus? Seda enam, et tegemist on magistritööga.
Üldiselt võib aga järeldada, et tuleb jätkata samas vaimus
ning oma tudengite töid julgemalt konkurssidele suunata.
No comments:
Post a Comment