Pole jälle ühtki sissekannet jõudnud teha. Mis
seal salata, oli üsna raske, isegi traumeeriv nädal. Sellele järgnev sisaldas
endas aga niigi palju kirjutamist, niiet blogindust enam sinna kõrvale
(segajaks) teha ei tahtnud.
ESMASPÄEV
Äratus kell 7.00. Juba nädalavahetusel olin
sirvinud omajagu temaatilist kirjandust ning nüüd oli vaja kiiremas korras
panna kokku viimane meetodiloeng. Sedakorda ei saanud niivõrd oma kogemusele
tugineda, kuivõrd teemad olid rohkem metodoloogilised – kvalitatiivuuringute kvaliteedikindlustus,
reliaablus ja valiidsus kvalitatiivuuringutes, ning writing up. Praktikuna sa
tajud neid kategooriaid, aga siin by-the-book
operatsioone eriti pole. Sain loengu kokku ning kablutasin linna poole. Enne
loengut oli veel käik arsti juurde, niidid võeti välja. Kuskil 14.30 jõudsin
instituuti, siis jäi veel aega slaidid korra üle vaadata ning tagasisideküsitlus
välja mõelda ja ette valmistada. Neljast loengusse.
Ja siis algasid jälle need ruuminaljad. Teadsin,
et meil on taas tavapärasest erinev ruum. All valvelauas selgus, et ruumi võtit
aga pole, üles jõudes sain teada, et keegi teeb seal olümpiaadi ning on ruumi
põhimõtteliselt okupeerinud. Tore. kampusel ühtki teist vaba ruumi pole ka.
Võtsin siis tudengid sappa (nii palju kui neid õigel ajal ukse taga ootas),
jätsin teistele kirjakese, ning marssisime instituuti. Majade peal ekslejaid
tilkus järele veel praktiliselt pool tundi. Aga lõppkokkuvõttes saime loengu
peetud. Samuti jätsin tudengid nii kümneks minutiks vastama
tagasisideankeetidele. Hästi tore oli, et tavapärase nummerdamise asemel olid
kõik tudengid viitsinud anda ka üsna põhjalikku sõnalist tagasisidet. Oli väga
abiks, aga palju pakuti välja ka selliseid lahendusi, mis niikuinii juba
plaanis olid. Ja see on ju ainult hea. Kõige suurem kompliment tuli tudengilt,
kes kirjutas: „Kokkuvõttes ja hiljem sain
aru, et ei ole raske. Täiesti paraja raskusastmega. Kõige keerulisem oli
diskursusanalüüs. Ja algul oma lõputöö teemaga seoses praktikumi ülesannet
lahendada- kas ikka saan ja oskan üldse seda meetodit kasutada :) Tagasisideks veel:
üks meeldivamaid kursuseid üldse.“ Kurb on muidugi ka, sest kui see oli üks
meeldivamaid, siis ülejäänud õpingute osas ma teda ei kadesta... J
Pärast loengut kobisin tagasi instituuti,
lugesin tagasisidet, koostasin ülevaadet seminaride vastamisest ning edasistest
nõuetest, saatsin ülevaatekirja ning vormistasin ka e-tagasisideankeeti, et
vastata saaksid ka need tudengid, kes kohale tulla ei saanud. Ega ma enam väga
täpselt ei mäletagi, millega ma seal tegelesin, aga mäletan seda, et üsna
intensiivne õhtu oli, ning asju hakkasin pakkima pisut peale kella 21. Kodus
lugesin öökapilektüürina veel järgmise päeva loenguteemalisi raamatuid, et
loenguid täiendada.
TEISIPÄEV
Äratus kl 6.30. Ette oli vaja valmistada
õhtune kursuse Globalization Theories
loeng rahvusvaheliste suhete magistrantidele. Õnneks olen selle kursusega
teinud juba väga põhjaliku eeltöö, niiet mul on väga põhjalikud slaidid. Üle-eelmisel
aastal kulus ühe 3-tunnise loengu ettevalmistamisele ca 30 tundi või rohkem,
aga see-eest on need ka täpsed, suisa viidetega varustatud tsitaatidega. Eelmisel
aastal jõudsin seda ka pisut visuaalsemaks muuta, aga ikka on teemasid, mis võiksid
selle loengu raames kaetud olla, aga varasematel aastatel pole lihtsalt
jõudnud. Teine natuke koomiline aspekt on see, et mu konspekt on nii
spetsiifiline, et ega ma seda ka ise päris peast ei mäleta, niiet loengusse
minek eeldab põhjalikku läbilugemist ning meenutamist, miks ma just need faktid
ühele slaidile olen ladunud. Ehk ma pean ka ennast animeerima.
Aga ühel hetkel tuli sellega lihtsalt paus
teha ning ülikooli lennata. 12-st 14-ni võtsin vastu oma juhendatavaid. Kes
vajas abi kavandiga, kellel olid käsil juba intervjuuküsimused, et vahenädalal
intervjuusid läbi viia. Siis oli mul pooletunnine paus, niiet jõudsin sööma,
kaasas eelnevalt väljaprinditud järgmise kohtumise materjalid. Kell 14.40 algas
välknõupidamine instituudi ajakirja teemal ning 15-17 oli institutsionaalse
uurimisteema arutelu. Tõtt-öelda polnud see arutelu tol kohtumisel minu maitse
jaoks eriti konstruktiivne (aga võib-olla olin ma lihtsalt väsinud ja ise
ebakonstruktiivne), niiet lahkusin pool tundi enne selle lõppu (ning oma õhtuse
loengu algust) oma kabinetti, panin mängima muusika ning üritasin saada end
järgmise loengu lainele. Loeng ise sujus kenasti, aga sedakorda andis väga
võimsalt tunda see, kui erinevad on eri riikidest pärit haridustaustad. Ja seal
loengus on tudengeid Itaaliast, Saksamaalt, Türgist, USA-st, Jaapanist, ja kust
kõik veel. Nii tuli seletada ka mõningaid päris baasasju, (nt ei teadnud isegi
Saksamaa mainekatest ülikoolidest pärit tudengid Tönniest ega Durkheimi, samuti
polnud keegi kuulnud McLuhanist), aga tundub, et näidete varal sai
ühest-teisest pildi ikka ette. Üks tudeng käis pärast veel tänamas, et ometi
kord heas inglise keeles ja huvitav loeng. Sellega too tööpäev vist ka lõppes.
KOLMAPÄEV
Ausõna ei mäleta enam, mis kell ärkasin ja
millega hommikul tegelesin. Ilmselt vist mitte väga vara. Või siis vara ja
vastasin kirjadele ja tegin muud säärast. No oletame, et keskeltläbi kuskil 8
tuuris ikka. Kell 10 olin tööl. Seal sai valmistutud õppekava aruteluks ning
õhtuseks doktoriseminariks. Tekstid olid seekord nii lihtsad, et lugemisele
kulus kokku vaid tunnike! Kell 12 algas õppekava arutelu, ning seal saime
suhteliselt kiirelt hakkama. Lõpetasime juba pisut peale 13 ning läksime siis
kolleegidega sööma. Kell 15.30 ning 16.00 oli juba järgmine üritus (ühe projektiga
seotud erinevad kohtumised) ning sellekski olid omad materjalid vaja ette
valmistada. Kella 17st liikusin doktoriseminari. See oli üritus nagu ikka,
paraku oli millegipärast kohal ka üks meie õppur, kes esineb sageli selliste
avaldustega, mis isegi 1. kursuse bakatudengitele nalja teeksid. Eks ta tegi
seda ka sel korral, aga säilitasime sirget nägu ja arutlesime edasi. Ühel
hetkel, kui diskussioon minu, ühe professori ning ühe kaasdoktorandi vvahel tuliseks
kiskus, otsustas ta aga minna isiklikuks, hakates mulle teatud isikuomadusi
omistama. Ausõna, võttis keeletuks. Isiklikuks minemine, argumentum ad hominem on midagi sellist, mida ootaks vabalt
netikommentaariumis või uulitsanurgal, aga ülikoolis? Psühholoogilises plaanis
oli see ilmselt vale käik, sest nagu ka kaastudengid hiljem kinnitasid, annab see
sellistele jobudele hoogu juurde, aga too hetk ma lihtsalt muudmoodi ei osanud.
Läksin ja istusin aatriumis ning üritasin kirjutada üht artiklit, mille tähtaeg
peatselt kukkumas oli, aga see osutus vihast värisevate kätega üsna
keeruliseks. Magama jäin tol ööl vaid korraks kuskil 6 tuuris hommikul.
NELJAPÄEV
Minu suur plaan kell 6.30 ärgata ning artikkel
ühe soojaga valmis kirjutada kukkus seega läbi. Ärkasin uuesti kuskil 8 tuuris
ning püüdsin isegi üht-teist teha, aga tulutult. Olin väsinud, ärritunud ning
sugugi mitte kirjutamise lainel. Kell 16 oli meetodiaine viimane praktikum (järelevastamine)
ning pärast seda läksin sõbranna sünnipäevale. Kah tööpäev.
REEDE
Äratus kell 7, pärast ööund on hommikul
kirjutada isegi täitsa võimalik! Kolm tundi ning paar lehekülge. Pärast seda
jäi tunnike aega õhtuse loengu materjale üle vaadata, tudengikirjadele vastata,
ning siis tuli juba sättima hakata. Keskpäevas oli ülikooli aastapäeva aktus,
kuhu seekord oli ka otseselt asja – meid autasustati ülikooli aasta parima
õpiku eest. Pärast sussisahistamist ja gaudeamust pidasime väikse lõuna, ning
siis oli veel kolm tundi aega õhtuseks loenguks valmistuda. Ja nagu ikka, kulus
see aeg viimase minutini ära. Ka antud loengu slaidid on mul juba varasematest
aastatest olemas, aga ideaalkujule pole ma neid veel suutnud viia. Teemaks on
riik ja kodanikuühiskond, mis minu pilgu jaoks on väga lai valdkond väga
erinevate abstraktsusastmetega. Niisiis tuligi nende vahet natuke laveerida,
slaide loogilisemasse järjestusse sättida ning paremini tematiseerida. Kell
17-20 oli loeng (osa blokke jäigi rääkimata), ning sellele järgnes veel mitteformaalne tudengivastuvõtt, kuna neid, kes millegi osas konsulteerida
tahtsid, oli terve järjekord. Auditooriumi ukse sain enda järelt kinni lükata
kell 20.38, mis tähendas, et aastapäevapidustuste avatseremooniast olin hilja
jäänud, aga see-eest sai suupiste-õhtusöögi ning paar sõna juttu kolleegidega.
Selline nädal siis. Töömaht ilma pauside ja õpingutele kulunud ajata tänu ühele ära jäänud ööle (ja tööpäevale) sedakorda veidi tagasihoidlikum: 12+13+7+4+12=48 tundi.
Aga iseenesest oleks ju huvitav vaadata ka, millistele tegevustele aeg kulus (ma seda muidugi väga spetsiifiliselt ei mõõtnud, nt mitu tundi võttis näiteks kirjadele vastamine või muud korralduslikud tegevused, aga kui jagada ajakasutus jämedas joones kuueks, siis on tulem selline:
Auditoorne õppetöö: 10h (astronoomilist tundi; 14 akad. tundi)
Juhendamised: ca 3h
Õppetöö ettevalmistamine:18,5h
Koosolekud: 7h
Artiklite kirjutamine: 5h
Muud tööalased tegevused 8,5h.
Kas see nädal nüüd just esinduslik on, aga numbrid räägivad enda eest - n-ö tundide andmine on ikka suhteliselt tagasihoidlik osa päevatööst. Ilmselt üllatab nii mõndagi see, kui palju saab üks lektor koosolekutel istuda. Selles osas guilty as charged - tõepoolest, mitte kõik lektorid ei tee nii (meil on selliseid entusiaste ca 3 tükki 20st). Aga põhjused on ka - näiteks see, et ma teenin väikest lisaraha ühte projekti konsulteerides (aga ka selle raames andmeid kogudes, mida ehk hiljem ka teadustöös kasutada); ma olen ühe uue õppekavamooduli koordineerija, ning ma tahan end pildil hoida seoses meie instituudi teadusteemadega. Tahaks lisaks muidu igati toredale lektoritööle lisaks ka teisi karjäärioptsioone ju avali hoida. :)
No comments:
Post a Comment