Saturday, March 24, 2012

19.03-23.03 Vaheaeg?


Õpetaja töö juures pidid need kõige paremad asjad olema vaheajad. Kui seda uskuda, siis peaks lektori töö veel parem olema – meil on ka võimalus võtta kord valimisperioodi jooksul nn vaba semestrit. Aga kas õpetajad ikka puhkavad siis, kui koolivaheaeg on? Järgmiseks heitkem pilk tegemistele, millega lektorid vahenädalati hõivatud on.

ESMASPÄEV
Vahenädal! Huhh, tunduski nagu, et üks päev jäi nädalavahetusest veel puudu. Äratus kella 9 tuuris. Tegelikult on selleks päevaks siiski olemas ka üsna konkreetsed ülesanded ja eesmärgid, mul vajab endiselt see artikkel kirjutamist, mis eelmise nädala töökoormuse ja unetu öö nahka läks. Paraku aga ei tule see ümberlülitus aktiivselt õppetöölt teadustööle sugugi nii lihtsalt. Ma küll loen oma vanu uuringuraporteid, ja aeg-ajalt kirjutan ka märkmeid või mõne lõigu artiklit, kuid ei ole seda vaimuerksust, nagu sügissemestril, kus oli võimalus keskenduda, ning suviselt puhanum pea polnud kitsi ka inspiratsiooniga. Kevadeks on tunne aga nagu äraaetud hobusel, ja need ju lastakse maha, mitte ei tee teadust. Kokku tegelesin selle artikliga tol päeval võib-olla 5, maksimaalselt 6 tundi, oma aeg läks ka kirjadele vastamisele. Aga ülejäänud aeg kulus prokrastineerides – vaatasin erinevaid poliitsatiirisaateid ja dokumentaalfilmikesi veebist, avastades selle käigus ka materjali, mida kasutada vahenädala järel algavas „Poliitilise kommunikatsiooni“ aines. Õhtul siiski nii palju end kogusin, et lisaks tudengite kirjadele vastamisele kirjutasin ka mõned tööalased kirjad ning viimistlesin meie uut kõrvalaine moodulit.

TEISIPÄEV
Ärkan jälle hilja ja tundub, et praeguses kevadväsimusastmes tähendab see seda, et töö jääb tegemata. Algus kõige hullemini ei sujugi, kirjutan jälle tiba artiklit edasi ning koostan ühe projekti tarbeks koolituspäevade võimaliku teemadekava. Seejärel algab aga taas päevane jauramine, kus artikkel sugugi edeneda ei taha. Muidugi, prokrastineerimisvõimalusi leidus ka igal sammul, sest postkast täitub aina uute ja uute tudengikirjadega, millele vastamisega oma kirjatöö juurest pääseda. Minu naiivne lootus „no teisipäeva õhtuks ikka valmis saada“, nagu toimetajale lubasin, jookseb jälle liiva.

KOLMAPÄEV
Eks ma olen seda varemgi tunnetanud, et kirjutamislainele jõudmiseks tuleb kõigepealt paar päeva tuulde lasta. Aga siis tuleb hoog sisse ka. Kui ma seniste pungestuste tulemusel olin valmis kirjutanud ca 1/3 artiklist, siis kolmapäevaga võlun juurde ka kaks ülejäänud kolmandikku. Lihtsalt niisama, ei mingite probleemideta. Samas on õhtul kella 19ks kumm juba tühi ka, nii otsustan lõpetamist veel ühe päeva jagu edasi lükata.

NELJAPÄEV
Aitab naljast! Äratus kell 6 ning uuesti artikli kallale! Saab kirjutatu üle loetud, parandusi tehtud, pisut teooriat juurde kirjutatud, kokkuvõte ka külge monteeritud ning see kõik pidulikult kasutatud kirjanduse nimekirjaga kimbuks köidetud. Artikkel valmis kell 8.50. Siis on vaja tulikiirelt viia end kurssi vahepeal meie teadusteema taotluse erinevate mustanditega (mida oli kokku umbes 10 erinevat dokumenti), duši alt läbi hüpata ning ülikooli liduda. (Vahepeal saan artiklile veel ühe kaasautori kommentaarid ja pisiparandused, mis kiirpilgul üle vaadata, ning ära aktsepteerida, et siis juba artikkel viimaks toimetajale ära saata.) Sel päeval on meil taas üks teadusteema arutelukoosolek. Kui ma peale 4-tunnist intensiivset arutelu koju jõuan, muigan kella vaadates: põhimõtteliselt on nüüd 9-tunnine tööpäev juba täis tiksunud... Päris nii seda kõike ju samas jätta ei saa – vaja veel vastata päris mitmetele tudengikirjadele, uusi ainekaarte koostada, ning reedeseks ettekandeseminariks valmistuda. Siiski, pärast kirjakastituulutamist tõmbab vaim pidurit, ning ülejäänud arvutitegevused seondusid üksnes juba selle blogi postitustega ning filmi vaatamisega, mille saatel uinuda loodan... öö jäi ju vahepeal üürikeseks ja ega sportlik vorm enam teab, kui hea polnud.

REEDE
Tervitan sind, turbopäev! Kuna ma suutsin veebruaris päris korralikult haigeks jääda, tuli teha paar päeva tööluusi – nii jäi mul ära reedene loeng ning esmaspäevane seminar, millest esimese olen jõudnud juba järele teha, reedene kohtumine tuli aga järele teha vahenädala arvelt. Päevateema on kodanikuühiskond ja demokraatia.
Äratus kell 6. Kogun kokku tudengite tunniülesanded eelnevatest kohtumistest ning samuti e-õppijate postitatud kodutööd, ning hakkan sellest kõigest läbi närima. Et siis... kaua võtab 65 tudengi nelja tunni ülesannete (kokku siis 7-8 ülesannet) läbivaatamine ja hindamine? Tööd hõlbustas veidi see, et osa tudengeid olid tunniülesandeid teinud rühmatööna (see oli tegelikult ka minu instruktsioon – et vähendada minu parandamiskoormust ning panna inimesi koostööd tegema ja teineteiselt õppima), samuti ei andnud ma igale tööle individuaalselt tagasisidet, vaid punkte hindamistabelisse ning kirjutasin iga ülesande kohta üldisemaid tähelepanekuid. Kokku on neid töid siis veidi alla 200. Mina saan omadega mäele kuskil kella 13 ja 14 vahel. Ja toonus oli veel suhteliselt kõrge – hea on lugeda selliseid töid, mida inimesed on hoolega teinud. Tõsi, vahepeal potsab potti ka paar tõrvatilka n-ö e-õppijate kodutöödest, mis on väga varieeruva tasemega. Kui mõni tudeng on kirjutanud tunniülesande asemel sisuliselt lühiessee, siis teine on lihtsalt midagi kokku jauranud, millel ülesandepüstituse ning loenguteemaga midagi pistmist pole. Paraku nii ta juba on – e-õppimine on mugav, aga ka ensedistsipliini nõudev.
Seejärel lendan tööle, sest tol päeval on sama aine raames ka ettekandeseminar, kus tudengid esitlevad oma esseekavandeid. Kokku on esitatud 50 esseekavandit, mis tuli välja printida ja läbi vaadata, et neile ka tagasisidet anda jõuaks. Küsimus on selles, et kuidas mahutada 44 ettekannet napi kolme ja poole tunni sisse, iga ettekanne saab koos tagasisidega niimoodi aega ju vaid 5 minutit. Niiet tegemist on adrenaliinireedega. Õnneks on hästi palju põnevaid kavandeid, vaid paaril juhul tuleb tõdeda, et valitud teemaga ei pruugi väga kaugele purjetada, kuid paar sõna soovitust kerkis mõttesse enamiku kavandite puhul. Huhh... tavaliselt kujutlevad inimesed, et selline ettekandeseminar on õppejõu jaoks jõle mugav variant, sest ise ei pea midagi ette valmistama ega etlema, muudkui kuulad ja vaatad teisi. Ent ausalt öeldes olin tol korral vähemalt sama väsinud, kui peale seda, kui olen 3 tundi järjest rääkinud.
Päev lõpeb geniaalse lõppakordiga, kui ma peale tööd poodi sõidan, ning kauba kassalindile ladunud, avastan, et rahakotti ma täna kaasa ei võtnudki. Siis saab veel natuke poes ringi patseerida kuni kodust rahakotisaadetis saabub. Aga AK-ks jõuan koju.

Niisiis, kokkuvõte „vaheajanädalast“: kuigi tegemised on hoopis teise sihistusega ning tavalisest erinevate distsipliinifaktoritega, tuleb töönädal siiski enam-vähem kokku: 7+4+10+9+14=44h. 

No comments:

Post a Comment